neděle 11. prosince 2016

Tisíce odlesků

Jako hejno ptáků
mířících k obloze.
Pohled dolů.
Chvíle ticha.

Černobílé myšlenky ubližují,
jako když se zlomí křídlo.
Zabraňují.
Pohybu.

Zpomal.


Damoklův meč nad námi,
listy stromu,
co už kdysi opadal,
mám spoustu přání. 

Na povrchu a ani trochu hlouběji.
Komu by to nevadilo?
Moc vážné, moc depresivní,
málo myšlenek, málo prosazení.

Cestující bez cíle
spokojený v jiném světě
bez spojení.

Tikot hodin.

Martyrium dětského bazénku,
nechme vítr poslouchat.
Jako by všichni odletěli.

Divadelní představení
pro nezvané a neznalé
rozesmutnělo nebe.

Není to zdravé
přemýšlet o určitých věcech.
A černobílých myšlenkách.

Občas se nevejdu do své vlastní kolonky,
tak jsem velká.

To něco,
co nikdo nechce poslouchat,
co stejně musíme říkat.
Každý to má.

Iracionální strachy,
špatné funkce
malicherné logaritmy.

Je ne crois pas. 

Příspěvek do mé skomírající (S)nové výzvy. Inspirace obrázkem.
Nevím, jestli je to volný verš. Ale asi by mohl být, protože nic jiného to být nemůže. Vůbec netuším, jak by se takovýto útvar jako je volně veršovaná báseň měla psát, tak jsem to vzala doslovně a psala úplně volně. Takže to, co jste si přečetli je něco jako zápis myšlenkových pochodů, který se snaží tvářit jako báseň. No, nebyla to zrovna moje nejlepší chvíle, ale snažila jsem se. :)
(Upřímně řečeno, pořád ještě nejsem úplně přesvědčená o tom, že je dobrý nápad to zveřejňovat. :D)

Moc ráda bych ještě stihla namalovat obrázek, protože na to se celou dobu nejvíc těším, takže bych zklamala sama sebe (nebylo by to poprvé), kdybych nakonec nic nenamalovala. A pokud se budu hodně snažit, možná vytvořím i fotočlánek. :)

Mějte se moc krásně a přeji pěkný adventní čas!
Šárka Matty

P.S. Co vy a volný verš? Sněžilo už u vás? Máte nějaký vtipný iracionální strach? Na čem jste byli naposledy v divadle? Máte teď nějakou oblíbenou písničku? (Já jo.) :)

4 komentáře:

  1. Taky jsem úplně nepochopila, jak se má volný verš psát. Já prostě občas někdy někde musím něco zrýmovat, jinak je to takové.. neúplné. :) Mně se právě to na básničkách totiž líbí. Ty ses toho úkolu ale zhostila skvěle, je to takový tichý výkřik, řekla bych. Krásné, trochu dramatické. :)
    Iracionální strach nemívám většinou z věcí, ale spíš sama ze sebe, z chování. Teda, když nepočítáme mravence, to jsem prý fakt vtipná, když před nimi utíkám. :D
    Naposledy jsem byla na Labutím jezeru a ve středu jdu zase na balet, do Národního. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Mně se právě na básničkách taky rýmy líbí nejvíc, to mi na nich přijde důležité. :)
      To chápu, mravenci dokážou být nepříjemní, ačkoliv ti mi osobně vlastně asi ze všech druhů hmyzu skoro nejmenší problém. :D
      Týjo, moc doufám, že se ti to líbilo. :)

      Vymazat
  2. Volný verš je volný verš proto, že to vlastně žádný verš není. V básních se zpravidla používá třeba střídavý (abab), obročný (abba), sdružený (aabb) a tak dále, a ve verších se dodržuje určité metrum (trochej, jamb, daktyl...), a u volného verše je právě to kouzlo, že tam nic z toho být nemusí, ale samozřejmě něco může. Je to zkrátka jako celá literatura, bez jasně daných hranic, ponecháno jen na fantazii autora. Pokud si chceš přečíst krásné příklady volného verše, tak doporučuji Kvílení od Ginsberga nebo Walta Whitmana. Takže shrnuto a podtrženo, tvá báseň skutečně je psána ve volném verši :ú

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za vysvětlení a tipy. :)
      To, že tam nic z výše zmíněného být nemusí, jsem se dočetla a bylo to také právě to jediné, co jsem se dočetla. A teď po nějaké době mi to už dává smysl, akorát mi prostě přijde divné, že se tomu pořád říká verš, v mém světě by asi verš měl být něco s více pravidly. :D
      Jsem ráda, že se mi takovou báseň nakonec povedlo napsat. :) Necítím se moc dobře bez vodících lanek, obzvláště co se týče psaní.

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)