neděle 16. října 2016

Švédsko I.

Ahoj,
stejně jako jsem to udělala s fotoreportem z Francie, i fotočlánek ze Švédska jsem se rozhodla rozdělit na dvě části, protože známe Šárku, Šárka musí zahrnout všechno, co kdyby to těm fotkám bylo líto, žejo. :)
Nicméně, na začátku září nám byl školou nabídnut devítidenní zájezd do Švédska, který byl dříve již několikrát úspěšně pořádán. A možná že by mě ani nenapadlo o tom reálně uvažovat (protože škola), kdyby na mě rodiče ze schodů nezahulákali "Koukni se na vaše webovky, pošlem tě do Švédska."
Hm, tak jo, proč ne.


No, dobře no, samozřejmě že mě samotnou to taky lákalo, zvláště potom, co jsem si přečetla porgram, který zněl vážně zajímavě. Nicméně obvykle mívám trochu problém se na něco těšit, bojím se, že to nevyjde, no a díky tomu celé Švédsko (a Kodaň) jěště překonalo má očekávání. :)
Také jsem poprvé zkoušela psát cestovní deník, ale dopadlo to jako vždy, prvních pár dní jsem pečlivě zapisovala, potom se mé zápisky začaly omezovat na pár vět a poslední dva dny jsem dopisovala z paměti až doma. Ale nakonec mám myslím přecijen všechno a jsem s tím spokojená.


Cestovali jsme s českou splečností vlastnící penzion ve Švédsku nedaleko vesničky Bottnaryd. Hned na začátku jsme museli ještě v ČR přesedat do jiného autobusu, jelikož se ten původní porouchal a během zájezdu se nám jednou rozbil i ten náhradní. Naštěstí to ale dopadlo dobře a opravený autobus nás pak dovezl až domů. Bydleli jsme v onom zmíněném penzionu, kde jsme měli i polopenzi, což jsem osobně uvítala. Nemuseli jsme totiž s sebou brát moc jídla a každý den jsme vstávali i chodili spát v rozumných hodinách (až na pár vyjímek). Navíc personál byl moc milý a okolí bylo krásné - penzion stál téměř u břehu Labutího jezera. :)

První den jsme po peripetiích s autobusem v nočních hodinách opustili ČR a zamířili do Německého Rostocku, odkud jsme se trajektem přeplavili do Dánska. Ráno jsme se zastavili v malé skanzenoidní vesničce, kde mají krásné domky a výhled na Öresundský most, po kterém jsem poté přejeli do Švédska. Následně jsme navštívili přírodovědné a technické muzeum v Malmö, kde mají například zpřístupněnou ponorku a zamířili do univerzitního města Lund. Tam jsme si prohlédli univerzitu a románskou katedrálu s kryptou. Tím jsme zakončili výletování, jelikož nás čekalo ještě několik hodin jízdy do penzionu.



































Druhý den jsme po snídani vyrazili, s malou zastávkou v kostele v Bottnarydu, do městečka Gränna, které je proslulé výrobou mentolových špalků. Před návštěvou obchůdku se sladkostmi jsme si ale ještě udělali procházku v lese, jejíž cílem byla rozhledna "Plechovka". Z ní byl moc pěkný výhled, nicméně nic pro lidi se strachem z výšky - krom toho, že je poměrně hodně vysoká se taky dost kinklala kvůli větru. Když jsme sešli zpět k autobusu, průvodce a páni řidiči nás pohostili čajem, kafem a sušenkami a potom jsme vyrazili do centra městěčka do krámku, kde se vyrábí ony mentolové špalky. Tam jsme viděli výrobní postup a nakoupili spoustu sladkostí. Mají tam i příchutě jako Gin&Tonic, pivo, slanina, jahody&šampaňské a tak podobně, ale já se držela spíš osvědčených příchutí. Přivezla jsem jeden hruškový, fialkový a kyselou rebarboru, která mi chutná asi nejvíc. :)
V odpoledních hodinách jsme pak ještě lodí přejeli na ostrov Visingsö, kde jsem si prohlédli kostel a zříceninu a při čekání na loď, která nás odvezla zpět, jsme si s holkami u jezera házely žabky. Po návratu na pevninu nás čekal druhý problém s autobusem, takže jsem ještě čekali na opravu a vyrazili zpět do penzionu.































Ve čtvrtek jsme vstávali kolem čtvrté hodiny ráno, jelikož byl v plánu celodenní výlet do Stockholmu, který byl od penzionu vzdálen asi 350 kilometrů. Ve Stockholmu jsme v dešti navštívili palác Drottingholm, poté se podívali ke královskému paláci na výměnu stráží, prohlédli si kostel a zúčastnili se komentované prohlídky radnice. Slečna průvodkyně nás pak zavedla na pěší zónu, kde jsme měli rozchod a tudíž možnost nakoupit nějaké poměrně levné suvenýry. Odcházela jsem se spoustou pohledů. :)
Poslední Stockholmskou atrakcí bylo Vasa muzeum, kde je vyzvednutá obří loď ze sedmnáctého století. Sama loď o sobě není zpřístupněna, ale celý koncept muzea se mi moc líbil, rozhodně to stojí za návštěvu.
U muzea také rostlo několik javorů, kolem kterých byla sousta spadaných barevných listů, tak jsme si nějaké posbírala a kupodivu nezničené přivezla domů. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tímto pro dnešek končím soupis mých cestovatelských dojmů a doufám, že se vám Švédsko třeba zalíbilo, protože je to země, kam bych se jednou opravdu chtěla vrátit. Také jsem se opět přesvědčila o tom, že předsevzít si, že budu psát kratší články pro mě nemá smysl, ale víte co? Aspoň budu mít co ukazovat dětem. Pokud se to nějak zachová. A budu mít děti.
Ale pokud byste přecijen neměli všech fotek ze Švédska dost, můžete se podívat k Andulce na její fotoreport z první poloviny zájezdu. :)

Mějte se tedy co nejpěkněji a moc si užijte podzimní prázdniny, které už tu vlastně skoro jsou. :)
Šárka Matty

P.S. Byli jste ve Švédsku? Chtěli byste se tam podívat? Lákají vás severské země? A co třeba švédština jako jazyk, jaký k ní máte vztah? A máte nějaké pěkné plány na podzimky? :)

6 komentářů:

  1. Do Švédska bych strašně moc chtěla, nebo do Norska, prostě ano, na sever. :) A nějakou severskou řeč bych se taky ráda jednou naučila. :D
    Všechny fotky jsou úplně skvělé, ty prostě fotoreporty umíš a fakt vůbec nevadí, že je tu těch fotek tolik, naprosto chápu tu neférovost, kdybys některé fotky nechala spát v počítači a nesdílela je. Všechny jsou prostě tak... dokreslují celou mou představu o tvém výletu do Švédska. :)

    No, teď o víkendu pojedu k Iris, z čehož asi taky vznikne fůra fotek, a na podzimní prázdniny nemám ještě konkrétní plány, ale strávím je s Modrým, pravděpodobně částečně v Praze a částečně v Ústí. Doma se moc neohřeju, to budou rodiče nadšení. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ti moc přeji, aby jsi se tam co nejdříve podívala. :) Já jsem si to taky říkala, než jsem viděla švédštinu. :D Ale tobě by to mohlo jít, je tam prý plno slov odvozených z němčiny. :)
      Moc děkuji. :)jsem ráda, že to tak nevnímám jenom já. :)
      Moc si to užijte! :)Tak to já zase budu doma nejspíš pořád. Ale nakonec mi to vlastně vůbec nevadí. :)
      Měj se krásně!

      Vymazat
  2. Jo, tak ve Švédsku jsem byla na skok. V Ikee. Protože jinak to nešlo, tejo. :D Jinak mám tyhle severské země moc ráda. I když je tam chladněji a to já moc ráda nemám! :D
    Máš skvělé fotky! Všeobecně fotoreporty, jak psala Vlasti nade mnou. :)) ❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasný. :D Já teda Ikeu nakonec vynechala (protože tam bylo moc obchodů a já nesla v náručí nějaké jedlé suvenýry a neměla jsem tašku), ale byla jsem myslím dvakrát v Tigeru. Ovšem ani jednou to nebylo přímo v KOdaňi. Ale co no. :D
      Jé, tak to mně to zrovna vyhovuje, moc si nerozumím s teplem. :D
      Moc děkuju! Cením si toho. :)

      Vymazat
  3. Krásný fotky i celý report. Severské země jsou lákavé, líbí se mi, jak tam lidi fungujou jinak než tady - tak nějak víc v poklidu připadá mi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji. :) Ano, taky jsem měla takový pocit. Hlavně když jsme se pohybovali po venkově a tak. Tam mají asi úplně jiný život. :)

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)