úterý 23. srpna 2016

Vyrábím: Batikované šaty

Ahoj!
Vím, že léto už je pomalu v čoudu, a tak by se mohlo zdát, že na povídání o šatech už je  pozdě, ovšem já si myslím, že šaty se dají stejně krásně nosit i na podzim nebo dokonce v zimě. Stejně tak sukně. Stačí vytáhnout ze šuplíku punčocháče, obout kotníkové botky a vyrazit.
Dřív jsem šatům vůbec tolik nefandila, nicméně poslední dobou jim začínám přicházet čím dál víc na chuť. Přeci jen, taky se ráda občas cítím víc jako dáma. :)
(Navíc, co si budeme povídat, občas je o dost jednodušší na sebe natáhnout jedny šaty, než vymýšlet a kombinovat víc kousků oblečení. Muhehehe.)

Protože jsem tedy letos v létě měla nadprůměrnou chuť nosit šaty, prošla jsem skříň a narazila na jedny bílé, z poloviny bavlněné šaty z Lidlu, které jsem vlastně nikdy neměla na sobě, jelikož byly dost průhledné a taky malinko větší, než bych bývala potřebovala. Řekla jsem si, že je to výborná příležitost k nějakému kreativnímu řádění a začala vymýšlet, čím a jak je obarvím.


Batikování samo o sobě je docela jednoduché, největší problém mi osobně dělá spíš najít vhodný hrnec a prostor. A třeba vařečku. A taky vhodný odstín barev. Na trhu je myslím nejlepší značka barev na textil Duha (hlavně je nejdostupnější). Ovšem klasické řetězce drogerií, jako například Teta mívají z mé zkušenosti pouze omezené množství odstínů a cena zde také nebývá nejpříjemnější.
Pokud máte ale máte, stejně jako já, štěstí a ve vašem městě se nachází například nějaká samostatná drogerie (a těch je dnes jako šafránu), je pravděpodobné, že tam seženete barvy na batiku levněji.
No fotkách mám Duhu, hnědou a béžovou, jelikož to byl můj prvotní plán.

Další možností, kterou jsem nakonec využila, jsou staré barvy třeba po mamince (= můj případ). Nejprve jsem jim moc nechtěla důvěřovat, bála jsem se, jestli po tolika (cca dvaceti) letech ještě vůbec chytnou. Nehledě na to, že nebyly vyloženě na bavlnu. Nicméně přesvědčily mě ty barevné možnosti. V Duhovém dědictví po mamince mám totiž odstíny jako cihlová, khaki, čtyři druhy zelené, indigo, šarlatová, tmavě zelená a nebo vínová.
Rozhodování bylo docela těžké, jelikož skoro všechno to jsou mé oblíbené barvy. Nakonec vyhrála vínová, převážně proto, že vínové šaty jsem žádné neměla a chtěla jsem takové.

Batikovat se také dá různými způsoby. Já batikovala klasicky v barevné lázni a k tomu se také pokusím sepsat něco jako návod. :)

A teď jak na to:

1) Na začátek si rozhodně připravte všechno, co budete potřebovat, tedy:

  • čistý kus oblečení, který chcete barvit
  • barvu na textil
  • hodně gumiček (takových těch tenkých, kuchyňských) nebo dlouhý provázek
  • velký hrnec (nejméně deset, dvanáct litrů, pokud možno starý, nepoužívaný, ale není to nutností)
  • starou vařečku/naběračku nebo nějaké "šťouchátko" kterým se dá spolehlivě míchat
  • sůl (poměrně hodně soli, špetka rozhodně nestačí)
  • ocet
  • kýbl, nebo dva
  • místo, kam můžete nakonec vylít obarvenou vodu (vana je fajn)
2) Daný kus oblečení (nebo klidně i prostěradlo, nebo tašku, cokoli) můžete obarvit celý jednolitě, nebo si na něm vytvořit vzor. Já většinou, když mám tu možnost, tak neodolám. 
Princip určitě každý zná - tam, kde je provázek, nebo hodně vrstev, tam se barva nedostane. 

Nejjednodušší je tvořit kolečka. Myslím, že to snad ani nemusím vysvětlovat, případně je to vidět na fotkách. :) Já si kolečky vytvořila borduru podél spodního lemu šatů. 
Dobře se tvoří také proužky, opět myslím, že každý vydedukuje, jak docílit kýženého výsledku.

 

Ráda také tvořím spirály/pavučinky. Začnu tak, že i chytnu kus látky ve středu zamýšlené spirály a kroutím, až mi na šatech/triku vyroste jakýsi roh. Ten zavážu provázkem nebo omotám gumičkami. 
Já jsem ho na svých šatech bývala mohla udělat větší, protože jak bude vidět na konci, výsledná pavučina je poměrně malá. 

 

Dalších způsobů skládání a omotávání látky je spousta, namátkou třeba pokud složíte látku jako harmoniku a potom toho hada co vám vznikne také tak, vytvoříte kostičkovaný vzor
Často také překvapivě pěkně vypadá, pokud látku náhodně zmuchláte a důkladně ovážete. :)

3) Pokud máte dovázáno, ujistěte se, že všechno pevně drží na svém místě a můžete barvit.


4) Co se týče samotného barvení, nejjednodušší je držet se návodu na pytlíčku s barvou. Ovšem pokud byste pochybovali, nebo měli jiné barvy, barvila jsem takto:

Do hrnce jsem nalila zhruba 8-9 litrů ne úplně studené vody a do ní přidala zhruba 200g soli. Počkala jsem až se rozpustí. Mezitím jsem si v odměrce rozpustila práškovou barvu ve 250ml vroucí vody. 
Roztok s barvou jsem nalila do hrnce s vodou a solí, do směsi ponořila šaty, občas je míchala a přivedla k varu.
Šaty jsem vařila asi necelou půlhodinu a neustále je míchala, aby byly rovnoměrně barevné. 
Poté jsem je odstavila a když vychladly na takovou teplotu, při které jsem je mohla bezpečně vzít do ruky, vyndala jsem je. 


5) Když máte obarvené šaty, stačí je už jenom vymáchat, sundat gumičky a usušit. Já jsem zvyklá je nejprve vymáchat ve vodě, do které přidám několik lžic octa, abych fixovala barvu, ale není to úplně nutné. Potom máchám, dokud není voda téměř čirá (protože úplně čirá nikdy nebude). :)

Pár tipů a postřehů na závěr:
  • Pokud hrnec, ve kterém barvíte, běžně používáte, důkladně ho po barvení vymyjte, jinak budete mít příště barevné špagety.
  • Stejně tak naběračku, pokud ji hodláte dál používat.
  • Je možné, že se oblečení barvením - vařením trochu srazí, je lepší barvit něco, co je vám trochu větší.
  • Můžete obarvit třeba jenom polovinu šatů tak, že zbytek necháte čouhat ven.
  • Pokud chcete světlejší odstín, zkuste vařit látku kratší dobu.
Můj výsledek možno shlédnout vedle. :) Rozhodně jsem s tím spokojená, jelikož jsem vůbec nečekala, že ta barva chytne takhle krásně. I ta bordura se mi moc líbí (vím, není moc vidět, no), jenom ta pavučinka snad mohla být větší. 
Taky vypadají trochu lépe na lidské postavě. :)

Doufám, že vás můj článek třeba inspiroval k nějakému tvoření a ani to nemusí být zrovna batika. :)
Mějte se moc krásně a moc si užijte ten týden-a-něco prázdnin, co nám zbývá!
Šárka Matty

P.S. Baví vás batikovat? Zkoušeli jste to? Jaké máte rádi barvy, co se týče oblečení? 

14 komentářů:

  1. Jednou jsem si batikovala tričko a kalhoty, ale moc se to nevyvedlo. Nicméně tvé šaty vypadají krásně! :) A souhlasím, je to občas děsně jednoduché, hodit na sebe jeden kus látky a nic neřešit. Taky jsem to tak praktikovala, jenže to zpropadené metro!... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě mrzí. A díky moc! :)
      Nojo, metro. :D Ještě, že u nás doma žádné není. :D

      Vymazat
  2. Moc se ti to povedlo. :) Já ještě nikdy nebatikovala, protože sama batikované věci moc nenosím. I když je to jednoduchý vzor, vždycky jsem ho měla spíše spojený s tábory a dětstvím. :)
    Ale barva chytla úžasně a šaty věru vypadají stejně dobře. :))
    THE WORLD BY MARIA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! :) To chápu, taky mám batikování hodně spojené s létem a tábory. Právě z táborů mám batikovaných věci docela dost. Ovšem taky je teď už moc nenosím, protože z nich vyrůstám.
      Ale jinak se mi to líbí, když to nějak zkombinuji s "normálním" oblečením. :)

      Vymazat
  3. Nikdy jsem nebatikovala. Aspoň sama ne, ale ve školce jsme něco podobného a zjednodušeného dělali.
    Tvé šaty vypadají naprosto úžasně. Líbí se mi ta barva :)

    OdpovědětVymazat
  4. Batika se mi popravdě úplně nelíbí. Asi bych si na sebe nikdy nic takovýho nevzala. Je to na mě moc... hipísácký. :D Ty tvoje šatky by se mi líbily bez toho kruhu na hrudi. Ale umím si představit, že když se do toho oblíkneš ty, vypadá to super. Ta vínová se mi líbí. A jsi vážně šikovná. :)
    Taky mám moc ráda šaty, přesně proto, že jsou tak praktické. :)
    A co se týče barev, které mám ráda, jsou to převážně ty tmavé a s neutrální teplotou (to jsem si vyčetla v nějaké barevné typologii). Mám hrozně ráda tmavě zelenou, poslední dobou vážně moc, pak khaki, tmavě modrou a šedou, a sytě žlutou, a pak samozřejmě černou. A červenou, spíš takovou tu jasnou do oranžova. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu, díky za upřímný názor. :D Je to hipísácký, a dost. Já bych asi taky nenosila takové ty vyloženě duhové kousky, ovšem takhle ve dvou barvách se mi to líbí. :)
      Jo, taky si říkám, jestli jsem tam ten kruh měla dělat, ale co, už tam je.
      Díky. :)
      S neutrální telpotou, aha, to je zajímavý, já bych osobně za neutrální teplotu dosadila tak maximálně zelenou, jinak si to moc neumím vysvětlit, já mám barvy zakódovaný prostě jako teplý a studený. :D
      Tmavě zelená je náádherná. :) Tyhle barvy mám (krom té žluté) taky moc ráda. Akorát červenou mám spíš ráda takovou...no do vínova. Takovou, jaká je šťáva z granátového jablka. I když ta je vlastně taky spíš vínová. :D

      Vymazat
  5. Wau veľmi zaujímavé a nápadité! :)
    partofnicol.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  6. Jé, to jsi mi krásně připomněla moje batikovací období, kdy jsem batikovala snad všechno, hrozně mě to bavilo:) Vím, že se taky nějak batikovalo voskem nebo savem, dělala jsem jednou i duhový tričko, no vyblbla jsem se s tím. Mámě jsem obarvila pračku, to byl pak vejřez....:)) Dneska už to sice nenosím, ale ráda na tu dobu vzpomínám:) Šaty se povedly moc, krásný ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Voskem jsem batikovat nikdy nezkoušela, ale savem jsem dělala nějaká trička. :)
      Duhový mám šátek z tábora a někdy bych ráda zkusila takovou tu barevnou spirálu, asi na příští léto. :)
      Jé, to by mě mamka přetrhla. :D
      Díky moc :)

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)