neděle 15. května 2016

Náhodné haiku

Ahoj,
nevím, co se mi to stalo, pravděpodobně se mi vlivem jarního vzduchu přerušily synapse v mozku, protože když jsem si před pár dny sedla ke stolu s tím, že trochu zabásním v rámci plnění dalšího bodu (S)nové výzvy, dopadlo to tak, že místo básnění na téma ze mně proudila slova čistě náhodná. A nebylo jich málo. Na mé básnické poměry.
Bude to těmi kvetoucími stromy, jsem si tím jistá.
Nicméně mi bylo líto můj literární počin, za jistou dobu jediný, schovávat ve Všehobloku, i když ve srovnání s ostatními...no, se to nedá srovnávat. :D (Ale stejně, napsala jsem haiku, juchů.)
Ještě mě napadá - neumím navazovat. Haiku píšu jako ostrůvky poezie v mém téměř čistě prozaickém světě a nejhezčí mi na tom přijde, že se tím dá v málo slovech vyjádřit hodně. Takže prostě nenavazuji, víc než sedmnáct slabik k jedné věci ode mě nejspíš nedostanete. :)

Všechny ty záře
bezedných spících duší
mě snad pohltí

°°°


Pára nad hrnkem
a zažloutlé listy knih,
oblaka tmavnou.

°°°
Přání a sliby,
myslíš, že to vydrží
déle než ve snu?

°°°
Drobky v posteli
jedenáctou odbíjí,
nedělní ráno

°°°
Rozkvetlé chrpy
v barvě ultramarínu
pod nebem sivým

°°°
Čajové lístky,
zapomenuté lžičky
v kavárnách času

°°°
Nebe nad ránem
všechno zapomenuté
úspěšně skrývá

°°°
Komické stejně
jako ústa všech starých
pouťových klaunů

Mějte se krásně a přeji hodně nápadů a chuti do psaní! :)
Šárka Matty

P.S. Máte rádi haiku? Co raději píšete/čtete, poezii nebo prózu? Máte nějaký oblíbený literární útvar? 

4 komentáře:

  1. Je to pěkný, povedlo se to. Řekla bych, že haiku má být samostatný útvar, tedy že navzájem na sebe navazovat nemají. Co se mě a haiku týče, sice asi nepatří mezi moje oblíbené útvary, ale sem tam nějaká napíšu. Jen mám pocit, že do nich tak obecně nelze vtisknout moc osobitého rukopisu - je to jen pár slabik... .)
    Jinak, já dlouhodobě raději poezii než prózu. Proto si občas přijdu jako negramota, co se nevyzná v aktuálních bestsellerech (vlastně ani v povinné četbě).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, toho si vážím. :)
      To je na druhou stranu určitě pravda, celý příběh, kupříkladu, se do haiku asi vtisknout nedá, mně se ale tenhle minimalismus na tom právě hrozně líbí. :)
      To je obdivuhodné, přijde mi to super, o to víc, že já poezii moc nerozumím. Hele, já si tak často připadám taky, ač se to (marně) snažím alespoň trochu sledovat. :D

      Vymazat
  2. Já poezii ráda, ale čistě pocitově, nerozeznám ani metaforu od metonymie (jasně, znám definice, ale prostě to neumím rozebrat :D). Co se však haiku týče, mám tenhle útvar docela ráda, byť ho používám jako únikovou formu veršování, když mám slova, ale ne rýmy. :D Párkrát jsem se pokusila napsat haiku příběh, ale asi je fakt lepší nechávat je samostatná. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, zrovna tohle mi taky dělá potíže, většinou mi přijde, že to rozeznávám správně, ale s někým dalším se nikdy neshodnu, fakt doufám, že se k tomu nějak nedostanu u maturity. :D
      He, to já nemám rýmy skoro nikdy. :D :D Asi proto se mi haiku tak líbí. :D

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)