neděle 6. března 2016

Nocte (Courtney Cole): Co slyšíš v hlavě?

zdroj
Originální název: Nocte
Série: Nocte #1
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2015
Počet stran: 344

Calla je možná trochu podivínská, ale přesto normální. Její bratr-dvojče Finn je blázen. Jejich táta vede pohřební ústav. A jejich máma? Mrtvá.
Když si tohle necháte jenom chvíli projít hlavou, jsem si celkem jistá, že už budete mít nějakou představu o Nocte. I tak jsem vám napověděla víc, než by řekla sama anotace, která je veskrze tajemná. Ale prozatím vám tohle musí stačit.

Nocte je poměrně nová Young Adult z osvědčené dílny CooBoo. a i když se od jejich knih poslední dobou poněkud vzdaluji, tahle knížka mě zaujala mnohem víc, než bych čekala. Obecně mě přitahují taková ta temná tajemství, hádanky a starodávné symboly. A já zadoufala, že Nocte bude takových věcí plné. Nakonec to byl trochu jiný příběh a symboliky jsem se moc nedočkala, ale i tak to stálo za to.

Děj je vyprávěný z pohledu Cally a občas i jejího bratra Finna. u něj hlavně prostřednictvím jeho deníkových zápisků. Po krátkém úvodu na začátku spadnete rovnou do děje a místo sáhodlouhého popisování vzhledu postav a rodinné historie se příběh točí hlavně kolem toho, co se děje Calle v hlavě, co se děje Finnovi v hlavě a co si Calla myslí, že se děje Finnovi v hlavě. Spousta okolních věcí není vůbec vysvětlená a dořešená, a přesto, že po Nocte mají následovat ještě další dva díly, to vypadá, že se o nich ani víc nedozvím. Pravděpodobně bylo záměrem neodvádět mou pozornost od hlavní dějové linky, ale já bych třeba trochu víc toho background info ocenila.


A teď k tomu zajímavějšímu - Dare aneb Callina spřízněná duše. Po pár stranách se začne objevovat postava, o které vím už z anotace (hurá). Těšila jsem se na něj, protože bez něj by všechno asi ustrnulo na mrtvém bodě (doslova). Jenže po pár dialozích se ukázalo, že Dare je vskutku zosobněné klišé. Francouz s britským přízvukem, co kreslí a hraje na klavír? Jo a pozor, má motorku a superdeep tetování. Uf, doufám, že jsem toho neprozradila příliš. Navíc je to všechno takové divné...

Ona totiž celá ta knížka asi do tří čtvrtin vůbec nedává smysl. Všechno je divné a nerealistické, hrdinka sklouzává k šablonovitosti a jediný, kdo se chová tak, jak se dá očekávat je Finn. Toho jsem si oblíbila. Ironie? No vlastně ani ne.
Ale všechno je to tak poutavé a čtivě napsané, že jsem se od knížky nemohla odtrhnout. Chtěla jsem se dobrat řešení, toho příšerného tajemství, o kterém všichni mlčí. Ani jsem neměla moc času ověřovat si domněnky, protože po chvíli do hry zase vstoupila nějaká jiná podivnost a moje teorie byla v troskách. Jenže víte co?
Ten konec je brilantní. Fakt fakt povedený. Nečtěte si konec napřed, ani si to nehledejte, možná ani nezkoušejte analyzovat dosavadní děj, protože potom byste na to možná přišli a věřte mi, je to mnohem větší pecka, když nemáte ani šajna.
A na druhou stranu - pokud budete mít po půlce knihy pocit, že to nestojí za nic, zkuste vydržet, třeba vás ten konec příjemně překvapí. ;)


Co mi ale na Nocte docela vadilo, byl jazyk, kterým je kniha napsaná. Na to, do jaké hloubky jde autorka z hlediska psychologického, tam za sebou trochu vláčí kvalitu jazyka. A nebo se možná pokoušela autenticky znázornit myšlení náctileté hrdinky, když před sebou vidí pěkného kluka. Ale proboha, sexy na každé stránce už prostě není sexy.

Když ale odhlédnu od toho, jak se Calla vyjadřuje, když je poblíž Dare, opravdu to stojí za to. Ten konec za to stojí. A ten ponor do hloubi lidské mysli.
Jo a ještě jsem se zapomněla zmínit, že Finn miluje latinu, takže pokud uvažujete (nebo i neuvažujete) o studiu latiny, tahle knížka by vás mohla třeba trošku nakopnout. Není jí tam sice tolik, aby se z toho dalo něco naučit, ale jinak krásně dotváří pochmurnou atmosféru. :)


Teď už mi zbývá se jenom zeptat, zda jste Nocte četli a co si o něm myslíte pokud ano a nebo se ho alespoň chystáte číst. A taky jestli jste uhádli konec. Protože já ani trochu. :)
Šárka Matty

SERVA ME SERVABO TE
Zachraň mě a já zachráním tebe

6 komentářů:

  1. Hah, tak mít slovo sexy na každé stránce, to bych na čtení rezignovala příběh nepříběh. :) (Pamatuji si, chtěla jsem si přečíst Hledání Aljašky, protože jsem si říkala, že to musí být děsně super, když to všichni tak žerou, ale slovo sexy na deskách knihy mě velice rychle odradilo. :D)
    Jelikož tempo mého čtení je tak pomalé, že si snad zruším účet na Goodreads, tak si tuto knížku na seznam to-read nepřipisuji. Ale moc se mi líbí tvoje recenze, protože není nadšená a sluníčková. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak teď jsem se musela jít podívat na Hledání Aljašky a máš pravdu - je tam. Ani o tom nevím. :D Ale jinak se mi zrovna Aljaška líbila ze všech Greenových knih, které jsem četla, nejvíc. :)
      Tady to bylo trochu horší, fakticky jsem obracela oči v sloup, když došlo na další popisování Dareových linií těla. :D Ale potom se to začalo zlepšovat. :)
      Taky normálně nečtu nějak závratně rychle, ale v poslední době jsem se nějak rozjela. :)
      A neruš si Goodreads, to by mě mrzelo. :)
      Díky, ona ani ta kniha není moc sluníčková a navíc se všemi těmi sexy to ani jinak nešlo. :D

      Vymazat
  2. Tak na tuhle recenzi jsem byla zvědavá hned, jak jsem ji na bloglovin uviděla. Četla jsem na ni na Goodreads jednu dost ostrou a kritickou recenzi a říkala jsem si, jestli se to tedy někomu bude líbit, protože název, obálka i anotace vyznívají lákavě. :) A v té recenzi mimo jiné taky bylo, že to nedávalo smysl, jedinej trochu normální byl Finn a slovo sexy se objevovalo častěji než různě vyskloňované sloveso být. :D
    Přesto mě knížka taky láká. A ty umíš navnadit. A epický konce miluju. Ne, nebudu o ději přemýšlet, slibuju. Prostě si to jednou přečtu a bude. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt? No, přísahám, že jsem neopisovala. :) Asi jsou to dost výrazné prvky. :D
      To mě těší, že jsem tě navnadila. :) Jako začátek nic moc, ale ten konec je fakt dobrej!
      Doufám, že se ti to bude líbit. :)

      Vymazat
  3. Parádní recenze :-) Na tuhle knihu jsem zatím četla samé pochvaly a recenze o tom, jak je to úžasná kniha, ale tvoje recenze je mnohem realističtější (alespoň mně to tak připadá). Mám ji v úmyslu číst, tak jsem na ten konec vážně zvědavá :-) Mám moc ráda, když mě autor dokáže závěrem překvapit a nejlepší je, když neustále vymýšlím všechny možné závěry a pak jsem stejně překvapená, že to je úplně jinak :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc. :)
      Tak to doufám, že se ti bude líbit! :)
      Přesně tím způsobem na mě knížka působila. Zpětně si říkám, že se to asi dalo odhadnout, a že mě to mělo napadnout, ale skoro by to byla škoda.
      jsem zvědavá, jestli na to přijdeš. ;)

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)