středa 13. ledna 2016

Winter playlist

Ahoj!
V červenci 2014 to začalo tím, že jsem si na blog sepsala svůj Summer playlist. O půl roku později, před lyžákem v lednu 2015 jsem sepsala pro změnu Winter playlist. To jsem měla období znovuobjevení Beatles, písniček z Glee a Arctic Monkeys. 
Nevím proč, asi jsem neměla tu správnou náladu, ale Summer playlist 2015 jsem nesepsala. před několika dny jsem si přečetla hudební článek Vlasty (Poslední dobou se po ní opičím v kdečem, všimli jste si toho? Promiň Vlasti.) a dostala jsem hroznou chuť obnovit tuto skoro-tradici. 
A vzhledem k tomu, že mám teď před sebou mraky učení a v neděli odjíždím na lyžák, samovolně se mi vytvořily skvělé podmínky pro psaní článku (aneb vím o spoustě věcí, které bych teď rozhodně měla dělat a psaní článku mezi ně nepatří). ;) 
Nehodlám to protahovat, můj playlist pro zimu 2016 bude vypadat zhruba takto:

1) Iggy Pop - Passenger
To jsme si tak s rodiči prohlíželi jednu z knižních kronik rocku, které máme doma a já říkala, co znám a co ne. Narazila jsem na Iggy Pop a uvědomila si, že to jméno určitě znám, ale že konkrétní písničku už asi ne. A šla jsem si to najít na Youtube. A ono přeci jen jo! A teď ji poslouchám celkem často. :)
Takhle to mám často, znám nějakou melodii nebo písničku, ovšem jméno interpreta skoro nikdy natož jméno konkrétní písničky. Když jsem chodila na základku a táta ještě pracoval ve městě, tak jsem docela hodně času mezi školou a kroužky, případně po nich, trávila u něj v obchodě. A tam jsem v životě neslyšela hrát něco jiného než rádio Beat. Stejně tak ráno v autě. Tam jsem v průběhu let tak trochu infiltrovala ještě rádio Černá Hora, ale na Beat stejně nedám dopustit. Takže spoustu rockových písniček jsem někdy slyšela, ale jak se jmenují, to vám nepovím. :)


2) Christina Perri -  Burning Gold
Tuhle písničku jsem znovuobjevila před Vánoci. Proto má pro mě momentálně při poslechu takový vánoční nádech. O Vánocích jsem ji poslouchala vždycky, když jsem někam šla. Po městě, na poštu, jela do školy a podobně. Má krásně čitelný rytmus a je moc chytlavá. Navíc mi její poslech vždycky dodá odvahu. I ten text k tomu sedí. A ten tónový postup někde okolo 2:46 - 2:50 je božský.
Občas jsem si ji na ulici i začala zpívat. :)


3)  David Bowie - Heroes
Vzhledem k nedávným událostem by asi byl skoro hřích nezařadit jednu písničku od Bowieho. Ale aby to nevypadalo, že ze sebe dělám odborníka a jeho mnohaletého fanouška, kterým jsem nikdy nebyla, přidávám asi jedinou písničku, kterou mám opravdu ráda a znám ji dlouho. Je to ta nejprofláknutější, jak jinak (jenže taky nejúžasnější).
Poprvé jsem si ji poslechla, když jsem někde četla, že je to ta písnička, co ve filmu Charlieho malá tajemství hraje, když projíždějí tunelem. Netuším, jestli je to tak i v knížce, nedokážu si to vybavit (a u sebe ji nemám). Vlastně ani nevím, jestli je to doopravdy v tom filmu, budu si ho muset znovu pustit. Navíc jsem teď narazila na několik protichůdných teorií z nichž jedna tvrdí, že kdyby to byla tahle písnička nemohlo by se to odehrávat v devadesátých letech, protože už by ji dávno znali (na tom ale něco je).
Jestli někdo víte něco víc, nebo máte Ten kdo stojí v koutě po ruce, můžete mi to napsat do komentářů, vážně by mě to zajímalo. Díky. :)


4) Adele - Remedy
Moje první oblíbená z nové kruhové stříbrné placky od Adele. Pravděpodobně mě za chvíli přestane bavit kvůli příliš častému poslechu, ale momentálně se mi asi líbí z celého alba nejvíc. :)
Asi to je tím, že má klavírní doprovod, a tomu já prostě vždycky trochu nadržuju.
Melodie téhle písničky a vlastně i text je navíc dokonale uklidňující a celá je taková milá a kolébavá.
Prostě písnička pro klid v duši.
Bohužel se mi nedaří sehnat přesně tu verzi, kterou mám na CD (není divu, je to celkem čerstvé), tak alespoň tato. :)


5) Jamie Cullum - I'm all over it
I když bych to nečekala, hudební výchova u nás na škole mi opravdu rozšiřuje hudební obzory. Vlastně nevím, proč mě to překvapuje, vzhledem k tomu, že mám opravdu dobrou učitelku/sbormistryni.
Nicméně jsme nedávno probírali Jazz a když došlo na jazz v současné době, byl nám doporučen k poslechu právě Jamie Cullum. Byl to chytrý tah, jelikož Jamie zapracovává jazz do písniček, které bych já označila za pop. Tím pádem to působí jako takové oživení a zatímco klasický jazz moc dlouho poslouchat nevydržím, Jamieho jsem si oblíbila, tuhle písničku obzvláště. :)
Taky když připočtete jeho úžasné boty a to jak vtipně vypadá vedle Vojty Dyka, nemůžete si ho nezamilovat. ;)



6) Sia - Hostage
Když jsem tuhle písničku slyšela poprvé, skoro jsem nevěřila, že to fakt zpívá Sia. Protože víte co, Sia = táhlé, procítěné, ujeté písničky. Ne veselý popík (i když je jasné, že je to stejně prostě Siapopík).
Ovšem výjimka potvrzuje pravidlo a Sie tahle písnička i tak nějak sluší. Je správně nakopávací a svým způsobem odlehčuje celé to album, které mám doma.
Právě proto jsem ji také vybrala sem. Popravdě jsem sem od Siy mohla dát cokoli, protože její písničky totálně žeru. :D Ale že je tahle tak výjimečná, tak vyhrála. :)



7) Elliot Smith - Between the bars
Znáte někdo film Stuck in love? Tváří se jako ptákovina pro náctileté, ale je v něm toho mnohem víc. A má boží soundtrack. Viz Between the bars.
Jenže nejlepší na tom je, že jsem se o téhle písničce nedozvěděla z filmu. Znala jsem ji dávno před tím. Vlastně jsem na ni narazila vážně velkou náhodou. Jeli jsme před dvěma lety do a nebo možná zpátky z Itálie, kde jsme byli na horách a když jsme projížděli Německem, chytli jsme nějaké neznámé rádio (obecně mám tohle hrozně ráda - jak jedeme a chytáme za sebou různá rádia, občas člověk objeví super věci) a tam hráli hrozně potichoučku právě tuhle písničku. Vzhledem k tomu, že je asi 6 let stará je to docela zázrak, že ji vůbec hráli. A taky, že mě napadlo si zapsat kus textu. A že jsem na to po týdnu bez wifi vzpomněla a doma si to opravdu našla.
A potom koukám na film a postava, kterou hraje Logan Lerman prohlásí, že to je jeho oblíbená písnička.
No jako chápete to, v tu chvíli jsem si připadala, že mám asi nějaké vnitřní spojení s postavou filmu, nebo rovnou s Loganem, protože kouzlo okamžiku žejo. :D
Ale ne, vážně, tahle písnička opravdu stojí za poslech. I za vnímání textu. Můžete v něm vidět, co chcete, ale rozhodně je to působivé.



8) Jelen - Světlo ve tmě
Voilá! Písnička z posledního CD, které jsme s mamkou letos dostaly napůl k Vánocům. U Jelena jsem to nevydržela a švindlovala jsem - pouštěla si písničky z alba na Youtube dřív, než jsem ho dostala. Ale nemyslím, že by to mělo nějaký zásadní dopad na mé vnímání téhle hudby.
Nevím, jestli Jelena znáte, každopádně mi přijde, že je poslední dobou čím dál populárnější a určitě si to zaslouží. Málokteří čeští hudebníci mají totiž takhle poetické a smysluplné texty, které jsem si ochotná napsat do deníku.
A pokud se vám moje ochutnávka líbí, určitě si najděte i nějaké další jejich písničky, je to všechno skvělé. ;)



9) Eric Clapton - Layla
Toto je můj další hudební objev ze školy. Tentokráte blues. Tedy opět jeho současná podoba. :)
Hned jak jsem to slyšela, tak jsem si říkala, že to je něco, co by se mohl líbit mému tátovi. A doma jsem zjistila, že máme čtyři Claptonova cédéčka.
Budu muset tu tátovu sbírku důkladněji prošmejdit. :)
Je zajímavé, že podle Youtube je Layla čtvrtá nejlepší/nejoblíbenější písnička od Erica Claptona, přitom, s hledáním nějaké "původní" verze jsem měla docela problémy. Nakonec jsem tedy našla tuhle, tak doufám, že se vám bude líbit.
Momentálně Laylu poslouchám hlavně cestou do a ze školy. :)



10) Ed Sheeran - Little bird
Poměrně starší písnička, ovšem pro mě nově objevená. Je z Edova alba +, které tak nějak vždycky poslouchala Anička, zatímco já mám doma jeho X (multiply, ne iks, prý). Ale chtěla jsem něco, co jsem od něj neslyšela, navíc Anička básnila ještě o Autumn leaves a Small bump. Takže jsem si poslechla na Youtube celé to starší CD a opravdu je, o co stát. ;) 
Pokud někdo znáte písničky z X, tak + je mnohem víc jemnější, takové citlivější, zamilovanější. Kdežto X už je takové...občas až naštvané (i když You need me, I don´t need you na + už je taky taková naštvanější, ale ta se tak nějak celkově vymyká). 
A já poslední dobou o naštvané písničky moc nestojím. 
Co se týče konkrétně Little bird tak na té se mi líbí snad úplně všechno, text, melodie, hravost, jemnost. :)



11) Leslie Clio - I couldn´t care less
Tuhle písničku v posledních dnech vlastně už vůbec neposlouchám, ale když si ji párkrát poslechnete, zjistíte, že text už umíte nazpaměť a jeho poselství vám nejspíš dojde už názvu. takže vždycky když se mi přihodí nějaká pitomá situace, vzpomenu si na tuhle písničku a je mi líp. ;)

Maybe I'm lost but I don't need to be found. 
...
I couldn't care less, that's all I care about. 




12) Support Lesbiens feat. Iva Pazderková - Skořicová
Supporti s českým textem jsou pro mě pořád tak trochu nezvyk, ale když mě na tuhle písničku mamka odkázala, že je pěkná, říkala jsem si, že nic, co se jmenuje po koření nemůže být špatné (dobře, kurkumová by asi bylo divný).
Ale spojení s Ivou Pazderkovou se mimořádně povedlo, ten podzimní klip je nádherný a celé to bylo natočeno na podporu Českého registru dárců krvetvorných buněk.
Přeji příjemný poslech při podzimní atmosféře nejen v klipu, ale vlastně i za okny, vzhledem k tomu, že u nás prší. :)



Mějte se nádherně! Přeji krásné známky na vysvědčení, volný čas na všechno co vás baví a pozitivní myšlenky! :)
Matty

Já jsou vaše písničky pro letošní zimu? A co si myslíte o těch mých? :)

8 komentářů:

  1. Vůbec nevadí, že přidáváš playlisty, jednak je to tvoje tradice a jednak jsou ty písničky fakt boží!
    Christinu Perri jsem poslouchala zrovna před chvílí, celý jeden playlist pouze jejích písniček. Ale tuhle tam nemám, jak to? Musím ji tam honem přidat, je to úchvatné, díky za rozšíření obzorů!
    To samé platí o Adele, u té mi tahle písnička taky unikla.
    Ostatní songy jsem doposud neznala, ale mileráda jsem je poznala. Fakt, klidně udělej i Spring playlist, protože je to strašně inspirativní a já si ráda přidávám nové a nové písničky. :)

    A užij si lyžák. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéj, to jsem ráda, že si ti líbí! :) Jojo, Burning Gold je hrozně působivá písnička. :)
      No, uvidíme. :D Každopádně díky, vždycky ráda sdílím mé oblíbené písničky s ostatními. :) A taky mě hrozně baví nacházet u jiných lidí nové. ;)

      Díky moc! I celkově za komentář! ;)

      Vymazat
  2. Ve filmu Charlieho malá tajemství byl ten "tunnel song" skutečně Heroes, v knížce to ale bylo Landslide od Fleetwood Mac. Autor knížky chtěl tu písničku původně i do filmu, jenže je taková jemná a klidná a pro film chtěl spíš něco energičtějšího, a tak vybrali tuhle. Hrdinové knížky ji neznali proto, že bez internetu se písničky dohledávaly těžko a navíc Heroes v Americe žádný velký hit nebyl. :) Snad jsem pomohla. :D
    Jinak je to velmi zajímavý hudební výběr; něco úplně není moje krevní skupina, každopádně si ale ráda rozšířím obzory, a baví mě sledovat, jaká hudba se líbí ostatním. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow, díky moc! Tohle přesně jsem hledala. :)
      Hm, to máš pravdu, jsem internetem už tak zhýčkaná, že mi ani nedošlo, že bez něj Heroes klidně vůbec nemuseli znát.
      Jé, ta Landslide je moc krásná! Fleetwood Mac mám ráda, ale tuhle písničku jsem neznala. :)
      Nojo, každý máme jiný vkus, ale věřím, že na některých bychom se třeba shodly. :) Já také, právě proto jsem taky chtěla napsat tenhle článek. :)
      Děkuji za komentář. ;)

      Vymazat
  3. Tak já jsem asi divná, ale ani Christina, ani Jamie mě nijak nevzali :/ :D Sia a Adel jsou suprový a Layla mě taky chytla :) Já teď (no, vlastě celoročně) strašně rádá poslouchám Do or Die. Je to taková ta písnička, která mě dokáže probrat a donutit něco dělat. A vždycky, když vidím ten videoklip, úplně se mi chce brečet, kolik lidí sdílí mou náklonnost k Jaredovi... Ale to už je jiná story :D A kdyby ses někdy nudila, můžeš si pustit Northern lights, ta je taky super :) Užij si lyžák :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nojóno. :/
    To jsem ráda :)
    Jasný, tu já skoro vůbec neznám,ale opráším si to. ;) A Northern lights taky někdy zkusím. ;)
    Díky! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tyjo, máš skvělý hudební vkus. :) Vážně! Bowie je úžasný, stejně tak Iggy Pop! A stejně tak Jelen. Jelena jsem mimochodem slyšela poprvé teď v létě na fesťáku a nehorázně se mi zalíbili. :)
    Adele je klasika, která nikdy nezklame, stejně tak Edík. :))
    Já tuto zimu poslouchám jako celý rok nejvíce Green Day. Ale poslední dobou mě nepřestává překvapovat Justin. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Och, díky moc! :D Myslím, že je to spíš trochu věc osobního vkusu, ale stejně mě to moc těší. :)
      Já jsem chtěla na Dyajnmarket Festival, tam měl Jelen také hrát, ale kvůli nevyhovujícímu termínu jsem se tam nedostala. :/ Závidím. :)
      Tyjo, Green day, ty jsem si nepouštěla už dlouho, napravím to. :)
      Jo? Já jsem ještě nic z toho jeho nového cédéčka neslyšela, kouknu se na to. ;)
      Edit.: Wow, Love Yourself je fakt pěkná. Jsem si říkala, že to zní jako Ed, a on tam fakt je. :D

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)