středa 17. června 2015

Recenze: Anna a Anna - Charlotte Inden

zdroj
Originální název: Anna und Anna
Nakladatelství: Albatros
Rok vydání: 2015
Počet stran: 173

Jak jsem se ke knize dostala:
Poslední dobou mám chuť číst - ne úplně dětské knížky, ale rozhodně knížky pro mladší děti, než jsem já. Protože občas mi přijde, že je v nich mnohem víc důležitých věcí, než v těch pro dospělé. :)
Anna a Anna mě zaujaly tím, na čem je příběh docela dost založený, a to vztahem mezi babičkou a vnučkou. Nevím, čím to je, že si občas lidé výborně rozumí ob generaci, ale každopádně zrovna Anninu babičku v téhle knížce by miloval snad úplně každý. :) A celý ten punc námořnictví, který je znát už na obálce a vůbec všech ilustracích v knížce mi krásným způsobem připomíná léto a hlavně - prázdniny. Sice říkám, že nemám ráda léto (a to je pravda), nikdy jsem ale neřekla, že bych snad neměla ráda prázdniny ve své podstatě, to ne. :D

Něco málo o ději:
Anně Bloomové odjel nejlepší kamarád Jan do Amsterdamu. No, odjel, kdyby jenom to - odstěhoval se a Anna vůbec neví, kdy ho znovu uvidí. Naštěstí má ale babičku Annu, která píše dopisy lásce svého života - Henrimu, ale nikdy je neodešle. Ty dvě spolu uzavřou...no, jak to říct, pirátský pakt. Anna napíše Janovi, když Anna napíše Henrimu. A tím začíná příběh o přátelství, rodině, lásce a o tom, že být pirátem nebo pirátkou je vlastně vážně super.
Ráda bych vám napsala víc, ale vzhledem k tomu, jak útlá je to knížka, nerada bych vás připravila o všechno zajímavé. ;)

zdroj

Moje počáteční dojmy z knihy:
Je vidět, že je Anna a Anna zaměřená na trochu mladší čtenáře, než jsem já. Stavbou vět a celkově prostě stylem vyprávění. Zároveň ale naštěstí vůbec nepůsobí pitomě. Tím myslím, že ze čtenáře nedělá ťunťu jenom proto, že je ještě dítě. Přijde mi rozhodně jako inteligentní knížka pro děti, kterých poslední dobou přibývá čím dál tím víc. A to je dobře. :) Rozhodně tím ale nemyslím, že je to knížka jenom pro děti. Vlastně bych to s chutí dala přečíst spoustě dospělým lidem, možná by se na svět koukali trošku jinak. :)
Navíc je psaná převážně v dopisech. Mezi Annou a Annou, Janovi, Henrymu, jo a taky Annině (babiččině) noze - myslím té noze, co leží zakopaná pod jabloní. Současně je rozdělená i na kapitoly, ale není problém přestat číst uprostřed některé z nich, protože většina dopisů je docela krátká. Myslím, že tím je tahle knížka skvělá nejen pro děti, ale i pro časově vytížené lidi, kteří by si chtěli přečíst něco milého a přitom se pořád vymlouvají, že nemají čas. (Asi je to zvláštní důvod, proč byste si měli přečíst tuhle knížku, ale hodí se to. ;))
Další věc, co vás okamžitě praští do nosu je optimismus. Tahle knížka jím úplně nasáklá. I když ne všechny momenty jsou radostné. Řekla bych, že je to Annou a taky Annou. Obě dvě jsou moc milé postavy, Anna nejdřív dvojí dětskou prostotou a babička Anna elánem do života.

Moje celkové dojmy:
zdroj
Jedinou věcí, která mi trošku vadila (ale až ke konci knihy), byl vývoj mladší Anny. On totiž žádný nebyl. Tedy trochu ano, ale na konci by Anně mělo být přes 15 let a tak stará mi nepřipadala. Ale to je dost subjektivní. Možná už si ani sama nepamatuji, jaká jsem byla před rokem. A taky to možná jenom dělá ta láska, víte, jak to je - najednou se vám chce psát poetičtěji než kdy dřív, všechen váš sarkasmus se vytratí neznámo kam a proč psát věci jednoduše, když to jde složitě? A co teprve, když se smíchá zamilovanost a hluboký smutek, to je teprve něco. Ale nechci nic předesílat.
Nakonec je to stejně jedna z těch "milých" až "roztomilých" knih, co se u nich budete culit v autobuse cestou domů. :)

Proč si Annu a Annu přečíst? 
Protože budeme mít najednou chuť vylézt si na strom, nehledě na to, kolik vám je let. Budete mít chuť odjet do Amsterdamu a být zase na chvíli pirát. Taky se vám bude chtít tančit valčík a odjet k moři. A nebo, možná dostanete chuť, poslat někomu dopis. Třeba zrovna v láhvi! ;)

Tak se zatím mějte krásně,
moji milí piráti,
Matty. :)

P.S.: Ještě mě tak napadlo, povězte mi, komu jste naposledy psali dopis? A kdy to bylo? :) 

4 komentáře:

  1. Po téhle knížce toužím už od Světa knihy, kde jsem ji viděla. Hned druhý den jsem na ni od jedné blogerky četla skvělou a pochvalnou recenzi a musela jsem si knížku zapsat na seznam knih k přečtení. A teď ještě ty do toho. Já snad využiju toho, že mám v knihovničce zase trochu místa, a někdy si ji koupím. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co se psaní dopisů týče - docela dlouho jsem teď nic neposlala. Ale chystám se poslat něco pěkného kamarádce blogerce k narozeninám. :)

      Vymazat
    2. Hele a nebylo to U Freckles? :D Mám pocit, že jsem tam viděla tvůj komentář, ale nejsem si jistá. :) Jinak - tu jsem četla taky. :)
      Já bych řekla, že tahle knížka za to stojí. :)
      To je pěkné. :) Já právě taky dlouho nic, ale o prázdninách s tím hodlám něco udělat. :)

      Vymazat
  2. Jé, já se ráda culím v autobuse :D. Tak to si tu knihu pořídím :). A já třeba napsala dopis naposledy mé rodině, šlo o přání k Vánocům :). Ale ne takové ty "pohlednice" z obchodu, vzala jsem si starý zmuchlaný papír, napsala báseň s přáním, a poslala :). A budu žalovat Českou poštu, protože jim to dorazilo až na Silvestra :D

    OdpovědětVymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)