úterý 10. března 2015

Recenze: Andělé a démoni - Dan Brown

zdroj
Originální název: Angels and Demons
Nakladatelství: Argo
Rok vydání: 2006
Počet stran: 463
Série: Robert Langdon #1 

Jak jsem se ke knize dostala:
Já vlastně nevím, asi jsem chtěla zkusit něco nového.
Takže jsem si dala jsem si za úkol zjistit přečtením této knihy několik věcí - za prvé: Jestli mám ráda i detektivní příběhy, které jsou pro dospělé. Za druhé: Jestli Dan Brown skutečně píše brakovou literaturu, jak se o něm občas tvrdí. Za třetí: Jestli to pochopím lépe, než film.
(Zjistila jsem, že dobrodružné - detektivní příběhy mám ráda, že jestli Dan Brown píše brakovou literaturu nejsem schopna posoudit a také, že si film ale vůbec nepamatuji.)

Něco málo o ději:
V Evropské organizaci pro jaderný výzkum, zvané CERN je nalezena mrtvola vědce, s cejchem vypáleným na hrudi. Tento symbol je však zlověstnější, než by se mohlo zdát, a tak ředitel ústavu povolává Roberta Langdona - čtyřicetiletého Harvardského profesora symboliky aby mu jeho význam osvětlil. Když ale profesor přijíždí, je mu jasné, že zde vyvstává nebezpečí mnohem dalekosáhlejší, než kdy jindy. Vzorek antihmoty, vytvořené unikátní novou metodou, na níž pracoval zavražděný vědec se svou dcerou, byl ukraden, s cílem vymazat Vatikán, středobod veškerého křesťanského světa, z povrchu zemského. Ve Vatikánu ale vyvstává ještě další problém - právě v době konkláve, volby nového papeže, jsou uneseni čtyři kardinálové, a ještě k tomu zrovna preferiti - kardinálové s největší pravděpodobností, že budou zvoleni hlavou církve.
A všechno obestírá jedna palčivá otázka: "Stojí zatím vším opravdu to staré bratrstvo, o kterém si všichni mysleli, že dávno zaniklo?"

zdroj
Moje počáteční dojmy z knihy:
Na začátku téhle knížky na mě čekalo mnoho neznámého. Nový hrdina, vlastně hrdina úplně jiné věkové kategorie, jiné prostředí a záhada naprosto jiného typu, než většina těch, o kterých jsem četla. I přesto, nebo možná spíš díky tomu jsem se lehounce začetla a protože mě i symboly obecně zajímají, nenudila jsem se. Tedy ne, že bych knihu nemohla ani odložit, to ne. Ale kdykoli jsem se k ní vracela, těšila jsem se na ni. Navíc, Andělé mají některé kapitoly opravdu neskutečně krátké (což kompenzuje naopak jejich vysoký počet).
Jedinou věcí, která trochu znemožňuje číst knihu v klidu, jsou cliffhangery prakticky na konci každé kapitoly. A to si nedělám srandu. Téměř každá kapitola končí něčím jako " Tak to teda doufám, že si děláš srandu." nebo "Někdo vypnul proud.", popřípadě "A v tu ránu Langdon přesně věděl, kam je třeba jít." Konec kapitoly.
Pořád se ještě nemůžu rozhodnout, jestli je to spíš efektní nebo otravné.

zdroj
Moje uleželé dojmy: 
Co se týče postav, Roberta Langdona už si stejně nedokážu představit jinak, než jako Toma Hankse, ale i na papíře mi byl celkem sympatický. Krom asi dvou okamžiků, kdy jsem měla chuť ho přetáhnout pánvičkou, protože nebyl schopný přijít na něco, co mně bylo jasné už pár kapitol a to jsem ověřeně naprosto nevšímavý čtenář.
Vittorie, mi bohužel kromě toho, že jsem si do jejího jména stejně neustále omylem dosazovala to "k", příliš v hlavě neutkvěla. Ale myslím, že byla fajn.
Postavou, která mi ale přišla vážně zajímavá byl Camerlengo Carlo Ventresca (který se ale z nějakého důvodu jmenuje ve filmu vlastním jménem úplně jinak). Ten vystupoval neskutečně racionálně a byl to člověk, kterému bych věřila, protože dokázal všechny své domněnky krásně podložit vhodnými argumenty. SPOILER >>> Proto mě tak moc překvapil konec (a taky proto, že jsem si nepamatovala film). Což ale asi byl účel.<<<SPOILER
Andělé a démoni se mi líbili.
Myslím, že nakonec to asi opravdu bude takhle jednoduché, protože nějaké mouchy tahle kniha určitě má, ale ve výsledku splnila všechna má očekávání. Chtěla jsem si odpočinout od emocionálně vypjatých knih a toho se mi dostalo - spolu s poutavým příběhem.

Proč byste si to měli přečíst: 
Tuhle knihu si určitě přečtěte, pokud máte rádi dobrodružné případy, které ale nejsou reálné. Něco jako Lovci pokladů, nebo Flynn Carsen v dospělejším vydání. Je to zábavné, je to dobrodružné, ba i nebezpečné a hrdina se ocitá v nezvyklém, ale zajímavém prostředí. Každopádně to ale není reálné. Tedy, abych to uvedla na pravou míru, stát by se to mohlo, ale pravděpodobnost?
Ale hlavním účelem knih samozřejmě není reálnost, takže proč ne? 

Moje hodnocení: 

8/10
Matty. :)

2 komentáře:

  1. Pěkná recenze :) Já se zrovna brzy chystám tuhle knížku číst, už asi potřetí :) Napoprvé to bylo nejlepší, to mě Andělé a démoni nadchly, ale stejně mě pořád baví ji číst, i když už vím jak to dopadne..:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :)
      Tak to jsem ráda, že se ti tahle knížka taky líbí. :)

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)