pátek 27. února 2015

Záclonová sukně II. - Jak si (ne)ušít sukni v deseti krocích

Ahoj,
omlouvám se, že jsem slíbené "brzy" prodloužila až na týden, ale jsem momentálně nějaká nachcípaná a jediné, co se mi chce dělat, když se dostanu domů je asi zalézt si do postele s čajem v ruce a knihou v klíně. :)
Každopádně jsem se na druhou část mé "ságy" moc těšila (a taky mě hrozně moc potěšilo, že vás to i zajímá O:-)) a jdu vám vyzvědět zbytek o Záclonové sukni. :)

Naposledy jsem skončila výběrem látek a možná bych ještě měla doplnit, že do té doby, co jsem si usmyslela tuhle sukni, jsem nic moc pořádného nešila. Vlastně asi jenom klíčenky a jednu obyč kolovou sukni, která ani nemá spodní lem  nebo snad dokonce zip (s tím bych měla do budoucna něco udělat :P).
Takže pokud je tu někde v okolí nějaká přešikovná švadlenka, omlouvám se předem za mé neskutečně laické vysvětlování věcí, které jsou nejspíš obecně známy. :) A taky za to, že většinu věcí šiji pravděpodobně přesně tak, jak by se to šít nemělo. Ale co, drží? Drží! ;)

A abyste mi správně rozuměli a také proto, že mě to moc baví, jsem vám nakreslila několik dokumentačních obrázků o tom, jak jsem sukni šila. A ještě bych ráda podotkla, že si opravdu nemyslím, že byste byli hloupí a nepoznali z mého nákresu krejčovskou gumu (maximálně tak mým přičiněním a špatným nákresem), jenom mě hrozně bavilo to všude popisovat. :D

1) Krok první: Princezna?
Bylo mi od začátku celkem jasné, jak bych sukni chtěla mít, ale po našití mi došlo, že jsou dvě možnosti, jak ji nosit, proto to radši uvádím hned na začátku. Buď může totiž látka jakoby odstávat od gumy, proto, že ji budete nosit našitou látkou "ven" a nebo můžete jakoby látku připlácnout gumou. Nakonec jsem zvolila druhou variantu, protože ta první, taková "princeznovská" vytvářela dojem, že zadní část mého těla je mnohem větší, než tomu tak doopravdy je.
No, asi jste to z mého popisu moc nepochopili, ale doufám, že moje nákresy vám třeba trochu pomůžou. :D

2) Krok druhý: Ne, nechci si radši ušít pouzdrovou sukni!
Když se teď přesunu přímo k počátkům mojí sukně, můžu vám říct, že jsem byla úplně zmatená ohledně toho, jak tu látku na gumu dostat. Protože je jasné, že aby sukně byla "bohatější" musí být látky víc, než jenom na obvod mých boků. Jinak bych vůbec nepotřebovala gumu a šila bych pouzdrovou sukni.


3) Krok třetí: Krejčovská guma pruží (občas)
Po malinkaté chvilce přemýšlení (pár dnů) mi došlo, že abych byla látku schopná na gumu našít tak, aby pružila (= na obrázcích naznačeno jako "pjung!"), budu prostě muset šít tak, že gumu natáhnu na délku látky a v tomhle stavu budu šít. Nejdřív jsem totiž nechtěla věřit, že by to fakt bylo tak složité/jednoduché (to záleží na tom, jak vám to připadá).

4) Krok čtvrtý: Proč chodit do posilovny? Ušijte si místo toho sukni!
Když jsem tedy byla osvícena, co se týče způsobu našívání látky na krejčovskou gumu, přešla jsem ve svém uvažování k dalšímu bodu - jak to udělat, aby guma držela napnutá, když budu šít.
Nakonec mi ale došlo, že jakkoli se budu snažit to vyřešit, nic nebude tak efektivní a rychlé, jako když ji tak prostě budu držet. rozšpendlila jsem tedy ve správném poměru úseky látky a gumy a šila na části.
I tak ale musím říct, že šít tohle byl záhul. Gumu je totiž při šití nutné držet před strojem i za strojem, jinak vám bude šicí stroj skákat na stole jako vyděšená srnka (netuším sice, jestli vyděšeé srnky skáčou, ale snad ano). Proto jsem po ušití jednoho jediného úseku byla zpocená, jako po několikakilometrovém běhu. :D
Ponaučení: Ta guma nemusí být tak moc široká...užší gumu je snazší natáhnout. A taky pozor na jehly, při konečném sešívání jsem jednu strojovou zlomila. :D

5) Krok pátý: Finální uspořádání
Tady u toho bodu jsem akorát přesně rozkreslila, jak jsem našila postupně vrstvy. :)


6, 7, 8) Krok šestý, sedmý a osmý: Velké oči dělají dlouhé sukně
Řekla jsem si totiž, že když už sukni, tak pořádnou. A protože puntíkaté záclonoviny jsem měla hodně, chtěla jsem ji tam samozřejmě nacpat všechnu.
Dopadlo to tak, jak můžete vidět na obrázku číslo 6 - totiž dvě správně krátké vrstvy a záclona s puntíky dlouhá do půli lýtek. Ale protože záclonovinu jsem měla dvojitou, nastřihla jsem na jedné straně spodní vrstvu a na druhé tu vrchní.


9, 10) Krok devátý, desátý: Improvizace je důležitá & Zásah nadpřirozených sil
Aneb: Nejlepší chyby jsou asi ty, díky kterým vypadá nakonec váš výrobek ještě lépe, než to, co jste měli v plánu.
Jednoduše řečeno jsem začala špendlit celkem náhodně látku tak, abych zkrátila celkovou délku, což v mém podání tvořilo takový efekt, který je vidět na posledním obrázku a taky na všech fotkách. :)


Takže díky mým neznalostem vznikla z nákresu baletní sukýnky jedna taková volnomyšlenkářská pavoučí sukeň. Každopádně jsem ale s výsledkem nesmírně spokojená. :)
A je asi jasné, že z blízka to žádný zázrak opravdu není. ;)
Vlastně si tak říkám, že bych ji asi v brzké době měla opravit...(viz foto)





Tak doufám, že se vám druhý článek u Záclonové sukni líbil, i když asi moc nedával smysl. Nevím, jestli jste se dozvěděli všechno, na co jste byli zvědaví, ale klidně se ještě ozvěte v komentářích. ;)
Já jsem si ale rozhodně psaní tohoto článku moc užila. :)
Tak zatím ahoj,
Matty. :)

2 komentáře:

  1. Vypadá to zajímavě, jen bych na tu gumu, když ses ji rozhodla při šití natahovat, tak bych zvolila větší steh, páč ten v jisté míře také pruží, nebo rovnou bych nastavila, pokud to jde, steh pružný. A černou nit, protože na kontrastních barvách jdou nejvíce vidět nedostatky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To s tím větším stehem musím někdy zkusit. :) Myslím, že jsem to tenkrát dokonce i zkoušela, ale možná byla chyba i v té gumě. Ona je vážně hodně pevná. :D
      A s tou nití, to mi dokonce i došlo celkem brzy. Já jsem totiž horká hlava a téměř nikdy nevydržím počkat s něčím na ráno, nebo vůbec "na někdy." Takže když mě napadlo to s tím natáhnutím, tak jsem si to šla hned ověřit a ve stroji měla zrovna bílou niť, která se mi samozřejmě nechtěla vyndavat. A když jsem potom měla kousek bílou ušitý, tak jsem si zase říkala, že to přeci nebudu mít napůl bílé a napůl černé. :D Nojo, to jsem celá já. :D
      Ale mnohokrát děkuji za cenné rady! :)

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)