čtvrtek 5. února 2015

Recenze: Nevítaní - Sophie Jordan

zdroj
Originální název: Uninvited
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2014
Počet stran: 318
Série: Uninvited #1

Jak jsem se ke knize dostala:
Tuhle knížku bych si asi ani nepřečetla, kdyby mi paní knihovnice nedala vybrat z čerstě nových knih "za to", že jsem byla jejím prvním novoročním hostem. :)
Věděla jsem sice , že CooBoo Nevítané vydává, ale zase tolik mě to nezaujalo, přesto, že od této autorky jsem už četla první a druhý díl její série Drakie.
Ale když vidíte úplně novou knížku, čerstvě přeobalenou jak na vás zvědavě vykukuje z hromádky knih, co uděláte? No jasně, půjčíte si ji! ;)


Něco málo o ději: 
Davy je úspěšná studentka prestižní školy. Hraje na nespočet hudebních nástrojů, zpívá operní árie a chystá ji zářná budoucnost na Julliardu. Má nejlepší kamarádku, populárního a milujícího přítele. Její život je dokonale nalinkovaný a nic se nemůže pokazit. Alespoň to si Davy myslí.
Jednoho dne ji ale matka zavolá dříve domů, kde se setkává s úředníky, kteří jí sdělí, že zdědila HTS - vraždící gen, který je v USA roku 2021 nalézán stále u většího počtu obyvatel. Toto oznámení mění nevinné Davy do detailu celý život. A její budoucnost se hroutí jako domeček z karet. .
A tak se dívka, která nikdy nic zlého neprovedla ocitá zařazená mezi nejnebezpečnější lidi světa.
Zpočátku Davy doufá, že kromě změny školy může stále žít svým starým životem, když se s ní ale přítel rozejde a její nejlepší kamarádka ji udá na policii, zjišťuje že kromě rodiny už nemůže spoléhat na nikoho jiného.

zdroj
Moje počáteční dojmy z knihy: 
Musím říct, že mě Nevítaní mile překvapili tím, jak rychle mně vtáhli do děje a já nakonec přečetla tuhle knížku na jeden zátah. Když pominu počáteční rozkoukávání a smiřování se s osudem hlavní hrdinky, má tahle knížka od začátku do konce spád, nudit se tedy rozhodně nebudete.
Davy je...no, mně nepřišla tak hrozná jako jiným, ale pokud nemáte chuť číst o další ufňukané hrdince, tohle nebude kniha pro vás. Podle mě to tedy ještě není úplně nejhorší, protože se v druhé části Davy otrká a mění se v trochu drsnější verzi samy sebe a navíc je celou dobu o sobě přesvědčená, což se mi moc líbilo (I když to trochu zavání egoismem.).
Musím také uznat, že se mi líbila Davyina nejlepší kamarádka - Tori, která se ze začátku tvářila jako zlatíčko, ale stačila chvilinka a vyklubala se z ní pěkná mrška. Je to možná trochu předvídatelné, ale snad to přispělo k tomu, aby hlavní hrdinka nezůstala naivkou doufající v idylický svět.
V první části podle mě také stále ještě hraje větší úlohu hudba, neustále spjatá s Davy. V druhé části mi tam už tolik výrazná nepřišla, ale to není nic, co bych nemohla knize odpustit. Vlastně to ani není žádná hlavní linka knihy, tak co.


zdroj
Uleželé dojmy z knihy: 
Co se týče celkového námětu, tak ten mi přišel originální a žádnou knihu s takovýmto tématem jsem ještě nečetla. Bohužel jsem ale čekala, že autorka půjde trochu víc do hloubky celé problematiky vraždícího genu, ale kdo ví, třeba se ještě dočkám v dalším díle. V druhé části se také trochu nabízí srovnání s Divergencí, možná trochu Huger Games a nebo s knížkou Temné vize. Přesto ale oceňuji, že pro mě si Nevítaní námětem udrželi osobitost a s jinou knihou bych si je asi přímo nespletla. :)
Jak už jsem zmínila, do dalšího dílu, pokud u nás vyjde, vkládám hodně nadějí, protože kromě HTS bych se ráda dozvěděla něco víc i o historii vedlejších postav. (A doufám, že bude konečně odtajněn jeden detail ohledně hlavního mužského hrdiny, který snad konečně rozhodně o tom, jestli je to hodný hošánek a nebo trošku bad boy s temnou historií. :D)
Ohledně samotného konce téhle knihy jsem nejprve chtěla napsat, že mi přišel moc...neepický (:D), ale když jsem si v poděkování přečetla, že tím ještě nedávám Davy konečné sbohem, snad jsem i pochopila autorčin záměr a tolik mi to nevadí. /Úpěnlivé prosby, aby z toho nebyla zase trilogie/



Proč byste si to měli přečíst: 
Pokud ještě nemáte po krk dystopií a knih s podobným tématem a zároveň mátě chuť si přečíst něco oddechového a čtivého, určitě po Nevítaných sáhněte. ;)
Navíc, když se na to podívám s odstupem, "co kdyby jednou?"

Moje hodnocení: 
7/10 
Mějte se krásně,
Matty. :)

4 komentáře:

  1. Já jsem dala 4 body z 10, protože ta kniha dopadla katastrofálně a čtivost je jediný pozitivum na celým příběhu. Hlavní hrdinka je otřesná, ufňukaná a ke konci moc sebejistá a není tak skoro poznat ta změna. Jako by si přes noc usmyslela, že bude úplně jiná. A ten námět - mohl by být dobrý, kdyby se propracoval, ale takhle.. Zaprvé je to naprosto nereálné, protože vraždící gen prostě být nemůže - člověk se mění. To mě nejvíc deprimovala a potom ještě podobnost s druhou světovou. Označení, odvážení do speciálních táborů... Mě se kniha prostě vůbec nelíbila, ale je hezké, že aspoň někomu udělala radost :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím přiznat, že jsem tuhle recenzi psala poněkud ve spěchu a "dělalo mi to starosti" celou dobu, co jsem byla na horách, protože jsem po nějaké době došla k názoru, že bych hodnocení srazila možná až na 5/10. Takže chápu tvoje důvody. :)
      Když jsem o tom ještě přemýšlela cestou do Itálie, napadlo mě totiž, že děj téhle knížky je hrozně předvídatelný. Fakt jo...Takže kdo ví. Ale měnit to nehodlám, protože když jsem Nevítané dočetla, neměla jsem z téhle knihy zas tak moc špatný pocit.
      Ale oproti tomu, co píšu v recenzi, už si nejsem tak jistá, jestli si ten druhý díl přečtu. :P
      Jinak té podobnosti s druhou světovou jsem si taky všimla. :/ Akorát tedy já se v genetice ani podobných oborech vůbec nevyznám, takže to jsem moc neřešila. :)

      Vymazat
  2. pěkná recenze :)
    po knize bych sama od sebe nesáhla, ale kdyby se nějakým způsobem ocitla na mém nočním stolku, myslím, že bych ji přečetla jedna dvě :D vždycky mě totiž bavilo hodně střídat žánry, a i když tohle asi není úplně kdovíjaká literatura, tak lepší nějaká kniha na čtení než žádná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :)
      Přesně tak! Vždycky je lepší alespoň nějaká kniha. :)

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)