čtvrtek 15. ledna 2015

DIY: Savujeme trička

Ahoj,
vím, že jsem slíbila samostatný článek o Záclonové sukni, na který určitě dojde, a který mám stále v plánu. :)
O víkendu se u mě ale na chvíli zastavila Týnka a ráda bych vám o našem novém "projektu" napsala ještě dokud si to všechno správně pamatuji (a taky mám z těch triček ohromnou radost a chtěla jsem se s nimi pochlubit co nejdřív). :)

Tuto neděli naše třída odjíždí na lyžařský výcvik a s Týnkou jsme se rozhodly, že by bylo fajn, pořídit si nějaká stylová, nebo přinejmenším "stylová" trička na spaní. A vzhledem k tomu, že Týnka už měla zkušenosti se savováním, rozhodly jsme se, že si na ně vysavujeme nějaký citát nebo vtipnou myšlenku. :)

Co budete potřebovat:
  • Vhodné tričko (nejlépe asi bavlněné - buďte si jistí, že se vám odbarví, a pokud chcete, aby byl motiv dobře vidět, tak nějakou tmavší barvu) Edit.: Taky si dejte pozor JAKÉ přesně tričko chcete, ne všechna černá se například odbarvují do bíla, některá jdou jenom do oranžova. ;) 
  • Menší rozprašovač (postačí lahvička např. od nějakého přípravku na vlasy)
  • Savo Perex (teoreticky by to mělo jít i jiným druhem, ale tohle je určené přímo na batikování)
  • Vodu 
  • Dostatečně velký papír na šablonu 
  • Tužku 
  • Nůžky (nejlépe manikůrní)
  • Voskovaný papír (nebo nějaký jiný, který tolik nepropouští vodu, popřípadě víc propustných papírů)
  • Misku (stačí menší) 


Postup: 
1) Nejdříve si připravte šablonu s vhodným motivem, který chcete promítnout na tričko. 
- Na dostatečně velký papír (nejlépe neúplně propustný - aby vydržel mokrý alespoň chvíli) si překreslete citát nebo obrázek. 

2) Písmena nebo části obrázku, které chcete, aby byly bílé, vystříhejte nůžkami na manikůru.

3) Pokud máte v citátu písmena jako d, a, p, o,...(předpokládám, že máte :D ), nezapomeňte si schovat "kolečka" z prostředků písmen, pokud je chcete mít "děrovaná". To samozřejmě není nutnost, většina nápisů jde snadno přečíst i bez "děr." ;) 



4) Pokud máte triko trošku zmuchlané, bude lepší ho vyžehlit. 

5) Rozložte si tričko na nějaké rovné ploše, dovnitř vsuňte jeden nebo pro jistotu dva ne-tolik-propustné papíry, aby se vám nápis z přední strany nepropil i na tu druhou. 

6) Na triko rozložte šablonu a jdeme na samotné savování.

7) Vytvořte si roztok sava a vody v mističce, nebo odhadem rovnou do lahvičky, nějaké ty mililitry rozhodně znát nebudou. ;) 
V našem původním postupu byl poměr voda : savo - 1:1, ale může se stát, že vám např. nápis na černém triku pouze zhnědne a zesvětlá, tedy nebude čistě bílý. Pokud chcete světlejší odstín nebo rovnou bílou, stačí prostě přilít trošku sava. Kolik přesně, to bohužel opravdu nevím - všechno jsme dělaly od oka. :)

8) Rozprašovačem nastříkejte zředěné savo rovnoměrně přes šablonu.

9) Šablonu rychle sundejte, ale pozor, bude z ní nejspíš kapat savo, takže pokud nechcete na triku žádné nedostatky, jako např. náhodné kapičky, mějte u sebe něco, do čeho budete moci použitou šablonu odložit.

10) Teď už stačí pouze čekat. Hned během stříkání savem by už nejspíš mělo být vidět, jak nápis nebo obrázek světlá, ale konečného odstínu dosáhne až tak hodinu poté možná déle. :)

Na závěr už jenom několik fotek našich triček, vytvořených o víkendu. :)

Trička čerstvě postříkaná savem.

Po několika dnech. 
Zatím se mějte krásně,
Matty. :)

4 komentáře:

  1. Skvělé DIY :) Já už jsem to párkrát zkoušela, ale nikdy se mi nepodařilo udělat nápisy tak dokonale ostré, jako se to povedlo tobě :) Vždycky se mi to pak nějak rozpilo :D Krásná trička :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, to naše je zblízka taky celkem rozpité, ale jsem ráda, že to z dálky není vidět. :D Ale to nevadí, věřím, že máš taky moc pěkná trička. :)
      Děkujeme. :)

      Vymazat
  2. To vypadá úžasně! :) Zkoušela jsem jednou batikovat, ale moc se to nevydařilo, protože jsme to zavazovali tak nějak náhodně. :D Tohle vypadá jednodušeji a účelněji. :)

    Užijte si lyžák ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! :)
      Já batikovala hodněkrát :) Hlavně na táborech a tak, ale i s Aničkou. :) Většinou se nám to povedlo, ale chápu, že je to prostě hodně o tom, jak to zavážeš. :) Ale tak moc hrozné to být nemohlo. ;)
      Na tomhle se mi ale líbí to, že si můžu na tričko dát vlastně cokoli - nápis, obrázek,...:) A taky to potom nemusím prát v octu, jako u normálně batikovaných triček. :D
      Děkujeme, určitě si to užijeme. :)

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)