čtvrtek 25. září 2014

Recenze: Každé řešení má svůj problém - Kerstin Gier

Anotace: Gerri plánuje spáchat sebevraždu, ale předtím ještě napíše dopisy na rozloučenou spoustě příbuzných a známých – a nezachází v nich s pravdou právě v rukavičkách. Shodou okolností jí ale sebevražedný plán nevyjde – a Gerriin život se ze dne na den stane opravdu napínavým dobrodružstvím. Neboť není snadné vypořádat se se svými blízkými, když vědí, co si o nich skutečně myslíte!
Originální název: Jede Lösung hat ein Problem
Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 256

Jak jsem se ke knize dostala:
Celkem to shrnou tři slova: Freckles+Drahokamy+název. Úplně nejdřív jsem viděla u Freckles recenzi na tuhle knížku a také tam jsem zjistila, že ji vlastně napsala autorka pravděpodobně lépe známé série Drahokamy (Rudá jako rubín, Modrá jako safír, Zelená jako smaragd). Kerstin Gier patří právě díky této sérii mezi mé nejoblíbenější autorky, a z velké části za to může její úžasný humor. Vážně, Drahokamy mi přišly jako nesmírně zábavné čtení.
No a co udělá tak napůl knihomol, když uvidí knížku od jeho oblíbeného autora, o které ještě nic neslyšel? No jasné, přečte si ji!
Jo a taky se mi tahle knížka moc zamlouvala díky svému názvu. Nejdřív jsem to přešla bez povšimnutí, ale když jsem si potom název přečetla pozorněji, řekla jsem si, že si to musím přečíst, i kdyby jenom kvůli tomu (někdo, kdo vymyslí takhle geniální název přece nemůže napsat špatnou knihu, ne?). :)

Něco málo o ději:
Gerri se v životě vůbec nic nedaří. Nebylo to tak vždycky, nebo alespoň jí to tak nepřipadalo, ale najednou se jí celý život (roztříděný podle problémů do tří oblastí) rozpadl po rukama. Charly, její nejlepší kamarádka, která si vzala Gerriina bývalého přítele, čeká své první dítě, zatímco Gerri je třicet, nemá chlapa a vlastně ani žádné dobré vyhlídky na založení rodiny. Aby toho nebylo málo, začíná si Gerri uvědomovat, jak bezvýznamné postavení má, coby spisovatelka sériových románů, v rodině, kde se všichni soustředí pouze na její úspěšné sestry.
To by ovšem byla Gerri ochotná přejít, protože svou práci nadevše miluje. Když ale nakladatelství Aurora, pro které píše, odkoupí jiná společnost a hned v zápětí ji v rámci snižování stavů, připraví o tu jedinou věc, která ještě v tom mizerném životě za něco stála, rozhodne se hrdinka pro radikální řešení.

Moje první dojmy z knihy:
Na začátku knížky, po takovém tom úvodu do situace, máme před sebou nervově zhroucenou, ne, pardon - reaktivně depresivní hrdinku, které nevyšel do nejmenších podrobností naplánovaný pokus o sebevraždu (protože Panny mají podle zvěrokruhu v povaze věci pečlivě plánovat).
Už jenom toto je přinejmenším zajímavé téma na zpracování. Připočtěte k tomu ale ještě ten nepatrný detail, že Gerri stihla před svou nepovedenou sebevraždou napsat dopis téměř každému, koho zná a  v něm přesně to, co si o dotyčném myslí. Protože, když už  má s nimi "mluvit" naposled, ať je to alespoň upřímné.
A tohle, prosím, je už vážně povedená zápletka, která je šmrncnutá tak úžasně ironickým humorem hlavní hrdinky, přesto, že mě Gerri chvilkami doháněla k šílenství. Jenže co byste také čekali od člověka s reaktivní depresí těsně, po nepodařeném pokusu o sebevraždu?

Moje konečné dojmy z knihy:
Kerstin Gier podle mě znovu nezklamala, Každé řešení má svůj problém je podle mě sice trošku slabší než Drahokamy, ale přiznejme si, věková kategorie čtenářek, pro které byla kniha míněna a vlastně i samotné hrdinky je mi poněkud vzdálena, takže nemůžu objektivně hodnotit. :)
Rozhodně jsem se ale u knížky hodně bavila. Styl humoru zůstává podobný tomu z Drahokamů a stejně tak některé prvky knížky byly Rudé jako rubín podobné.
Například Gerriina rodina, neustále zaměřená na život jejích sester mi hodně připomínala rodinu Gwendolyn a stejně tak Gerriina matka mi svým rázným přístupem ke všemu připomínala Lady Aristu. :) Což ale nebylo vůbec na škodu, protože kdo má ideální rodinu?
Taky bych chtěla vypíchnout Lékořici - redaktorku Aurory, které se povedlo opít Gerri, hned když měla jít na první schůzku s novým ředitelem firmy. Prostě úžasná! :D
- Edit: Také scéna u zubaře, kdy hlavní hrdince její kamarád zubař vrtá zub a nepřipouští si protesty ohledně umrtvení je dokonalá. V pondělí jsem byla u zubařky. Můžu potvrdit, že vrtání zubu není zrovna nejpříjemnější záležitost.
Jediná věc, která mi na celé knížce poněkud vadí, je konec. Protože na to, jak reálně na mě působil zbytek příběhu, ten konec (přesto, že se mi líbil) mi přišel trochu moc překombinovaný a pohádkový (a dost divný..., protože dvě rodinné oslavy, apartmá v hotelu,...vážně?).

Moje hodnocení:
Neubráním se srovnání s Drahokamy, přesto, že Každé řešení má svůj problém napsala autorka o dva roky dříve. I tak má ale tahle knížka něco do sebe, takže za mě

8/10

Pro dnes zatím ahoj,
Matty :).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)