středa 13. srpna 2014

Recenze: Cinder - Marissa Meyer

Anotace: Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody – mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci (roboty, vznášedla, své vlastní nefungující součástky), díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou v Novém Pekingu. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit.
Cinder touží udělat na prince co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který sužuje Zemi už celé desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder a nabídne její tělo pro výzkum moru, což je „pocta“, kterou dosud nikdo nepřežil.
Ale netrvá dlouho a vědci zjistí, že jejich nové pokusné morče je zvláštní. Chirurgové, kteří proměnili Cinder v kyborga, něco skrývali. Něco cenného.
Něco, kvůli čemu jsou někteří lidé ochotní zabíjet…

Originální název: Cinder
Série: Měsíční kroniky #1
Nakladatelství: Egmont
Počet stran: 390

zdroj
Jak jsem se ke knize dostala: 
Knížku Cinder, první díl Měsíčních kronik, jsem dostala k Vánocům, spolu s druhým dílem - Scarlet. Úplně na začátku mě u knížek zaujaly obálky a to hlavně ta Scarlet, kterou jsem v knihkupectví objevila jako první. Vůbec jsem netušila, co že to je za knížku, ale ta obálka mě donutila si o ní zjistit něco víc. Když jsem zjistila, že celá série je "fakt dobře" hodnocená, napsala jsem Ježíškovi, jestli by nebyl tak hodný a nepřinesl mi oba dva díly pod stromeček u mého bráchy. :) A světe div se, on je přinesl!
Tak a teď si říkáte, proč se snažím psát recenzi na knížku, kterou jsem četla o Vánocích.
A teď mě tak polovina z vás bude chtít ukamenovat, když řeknu, že jsem ji přečetla až teď. :D Jenže když jsem o Vánocích Cinder začala číst (protože ta hodnocení!), přečetla jsem asi 80 stran a knížku na půl roku odložila. Nevím, čím to bylo. Nějak mě to nebavilo. Prostě jsem vzala do ruky skvělou knížku ve špatnou dobu. 

zdroj
Něco málo o ději: 
Cinder, hlavní hrdinka celé téhle "story" žije v Novém Pekingu nejspíš pár set let do budoucnosti. Už jenom to prostředí je vážně zajímavé, co? :) Jenže Cinder je ke všemu ještě velice schopná mechanička a také kyborg. Což zní možná trochu zvláštně, ale ve skutečnosti je to přeci jenom to, co celému příběhu dodává na zajímavosti. A protože kyborg není v tomhle světe brán tak úplně za plnohodnotného člena společnosti, Cinder musí žít se svou nevlastní matkou a dvěma nevlastními sestrami.
Popelka jako vystřižená, co říkáte? 
Ale aby vás to nenudilo, přimíchejte do příběhu ještě mladého (a pohledného) prince Kaie, nevyléčitelnou nemoc, na kterou umírá polovina světa (a mimochodem i král a jedna z Cindeřiných nevlastních sester), měsíční královnu Levanu, která chce ovládnout Zemi, androidí Cindeřinu kamarádku Iko a ztracenou měsíční princeznu Seléné.
Tak a teď už máte doopravdy o zábavu postaráno, ne? ;)



"Byl dostatečně zdvořilý na to, aby ji neupozorňoval, že má na čele skvrnu od vazelíny."
"Ó, to snad ne!"
"A co? Jsem mechanička. Ušpiním se. Jestli chtěl, abych se kvůli němu vyfintila, měl mi zavolat předem."
Cinder, str. 38
Moje první dojmy z knihy: 
Jak už jsem zmínila, prvních asi 70-80 stran mě moc nebavilo, ale myslím, že to nebylo tou knížkou, ale spíš tím,že jsem ji četla ve špatnou dobu. :) Každopádně když se podívám zpětně, příběh je zajímavý hned od začátku a od první stránky až po tu poslední se v knížce něco děje. Cinder je vyprávěná z pohledu třetí osoby a ten se střídá mezi Cinder, princem Kaiem a doktorem Erlandem, takže jsem v knížce snad nenašla hluché místo. :)
Postavy mají každá svůj krásně vykreslený charakter, který byl snad u všech dokonale uvěřitelný (pokud tedy věříte na kyborgy, androidy a měsíčňany ;)). Zvláště Cinder jsem si oblíbila, protože to nebyla jenom ufňukaná hloupá husa, které je náhodou předurčeno zachránit svět. A taky mám hrozně ráda hrdinky, co umí pracovat. :) A z dalších postav si mě získal doktor Erland nebo úžasná androidka Iko! :)

"Myslím, že byste se mnou měla jít na ples."
Cinder si sevřela prsty. Jeho výraz byl upřímný. Cítila mravenčení v zádech. 
"U hvězd," zamumlala. "Copak jste mě už jednou nežádal?" 
"Tentokrát jsem doufal v příznivější odpověď. A zdá se, že jsem čím dál zoufalejší."
"To je skutečně kouzelné."
Kaiovi zacukaly rty. "Prosím?"
"Proč?" 
"Proč ne?"
"Myslela jsem, proč já?"
Kai si zahákl palce za kapsy. "Abych s sebou měl někoho, kdo mi opraví vznášedlo, až se mi na útěku porouchá?"
                                                                                                                                  Cinder, str. 223/224

Moje konečné dojmy z knihy: 
Hrozně moc se mi u celé série líbí ten pohádkový námět, ze kterého autorka vytěžila, co se dalo, ale přeměnila to na skvělou dystopii. A ne, nemá to zas až tak předvídatelný konec, jak by mohl někdo podotknout, protože pohádky přeci zná každý. :)
Jak jsem si připadala po dočtení knihy se dá vcelku shrnout jednou (u knihomolů velice oblíbenou) větou - "Já chci/potřebuju další díl!". A i když se na Scarlet hrozně moc těším, trošičku mě mrzí, že už to celé nebude vyprávět hlavně Cinder. Ale to bude snad jenom pocit. :)
Rozhodně se těším, až se vrátím do toho skvěle vymyšleného světa :)

Moje hodnocení: 
10/10
Matty :).

11 komentářů:

  1. Ahoj! Ráda bych Tě informovala, že jsem Tě právě nominovala do jednoho zajímavého TAGu (doufám, že budeš ráda) :D Pro bližší info mrkni ke mě na blog:
    http://obsessed-with-books.blogspot.cz/2014/08/tag-liebster-award.html#more

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :) Podívám se a tag snad vyplním. ;)

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Ha, první recenze, kterou jsem (skoro) celou přečetla! :D A Cinder si možná i přečtu ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, jestli to mám brát jako urážku, nebo poklonu :D :D Ale dělám si srandu, díky. :) Půjčím ti ji, kdybys chtěla, ale teď ji má zarezervovanou Týnka. :)

      Vymazat
  4. Kniha má naprosto krásnou obálku, takovou uklidňující. Podívám se po ní a snad i přečtu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přečti! ;) I mně se ta obálka moc líbí, i když víc se mi asi líbí ta Scarlet. :)

      Vymazat
  5. Ještě jsem ani knížku neviděla zblízka a už si ji chci přečíst...to bude asi tím, jak jsi to napsala. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jasně :D Ale dík a neboj! Už se jenom jednou vyspíš a budeš si ji moct přečíst. ;) :D

      Vymazat
  6. tuhle serii bych si moc rada precetla, obalky jsou krasne a slysela jsem na ne samou chvalu. pekna recenze

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty obálky jsou opravdu nádherné :), doufám, že se ti bude líbit ;), děkuji :).

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)