úterý 25. února 2014

Recenze: Nemožná holka @adorkable - Sarra Manningová

Anotace: Jeane Smithová je nesmírně osobitá, přemýšlivá, ale i nesnesitelná a drzá teenagerka, která se vyžívá v blogování a tweetování. Sama si na internetu vybuduje svůj svět (Adorkable) a získá statisíce fanoušků. Založí blog a následně lifestylovou firmu, která si získá celosvětovou popularitu právě díky Jeanině „ujetosti“.´Navzdory tomu všemu se zamiluje do Michaela,který však záhy neunese, že je pořád středem pozornosti Jeane, a nelíbí se mu její sebestřednost. Jeane se rozhodne odejít ze školy, přestat si všímat všech reálných lidí a soustředit se jen na svůj „adorkable“ svět. Dokáže však virtuální realita nahradit lidskou vřelost, lásku a porozumění?
Originální název: Adorkable
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 320

Jak jsem se ke knize dostala:
Přes recenzi u Freckles, protože u ní má knížka 95% a knížky podle Freckles mi většinou sednou. No, nemýlila jsem se :). Nemožnou holku mám půjčenou z knihovny, ale možná si ji časem pořídím domů, protože bych si ji ráda přečetla později znovu. 
A určitě si chci přečíst od Sarry Manningové nějakou další knížku!

Něco málo o ději:
Nemožná holka @adorkable je příběh o Jeane Smithové, která je ve světě médií poměrně známá, píše sloupky do novin, na twitteru má půl milionu stoupenců, a přesto je ve škole považována téměř za společenskou spodinu, všichni neustále pomlouvají její módní "kreace" a kromě přítele Barneyho se s ní nikdo nebaví. 

A Jeane to tolik nevadí, ze svého magorství si vytvořila styl, magorstvím žije. Její blog pro ni znamená opravdu hodně a málokdy byste ji potkali bez mobilu v ruce, při psaní tweetů. Bydlí sama, protože její matka je v Peru, sestra v Chicagu a s otcem si nerozumí. A hlásá, že je ráda, že se osamostatnila, přesto, že se živí téměř výhradně gumovými medvídky.

A potom je tu Michael Lee. Školní krasavec a mistr dobrých vztahů s každým, ať už patří do jakékoli party. Nebýt toho, že se Barney dal dohromady s Michaelovou (teď už) ex-přítelkyní, nejspíš by spolu nikdy nepromluvili. 
Jenže stačilo pár nevraživých slov a jejich cesty se propletly. Doslova. A zvláště, když Michael omylem shodil Jeane z kola. 


Moje první dojmy z knihy:
Já vlastně ani  nevím, proč tu mám tuhle kolonku, když jsem tuhle knížku četla na jeden zátah, takže moje počáteční pocity z knížky jsou stejné, jako ty konečné po dočtení.
Zatím. Uvidím, co to se mnou udělá v příštích dnech.
Asi si zase začnu víc vážit toho, co mám a věřit v to, že každý může v životě něco dokázat, když bude dělat něco, co ho baví. Ale že udělat s tím díru do světa není nezbytně nutné k tomu, aby byl člověk šťastný :). 

Nevím proč, ale od začátku jsem tak nějak tušila, že se mi tahle knížku bude líbit (neříkám věděla - jenom tušila), přesto, že ta obálka by bez té dívky vypadala mnohem lépe. Asi to má být Jeane, ale díkybohu za mou vlastní představivost, kde "moje" Jeane, vypadá trochu lépe k obrazu mému :D. 
No, od začátku mě kniha vtáhla do děje (měla bych se odnaučit psát tyhle věty, co se píšou všude a jsou nacucané samými klišé :D). První polovina je rychlá, vtipná, až skoro taková klasicky puberťácká.

A jako zastánce vcelku liberálního názoru "Ať si každý čte, co chce a klidně vyjadřujme své názory, ale v rámcích mezí, jo?" musím říct, že takovéhle knihy mám vcelku ráda. Prostě mi občas některé z nich (třeba tahle) přijdou stotisíckrát lepší než některé dystopie, fantasy nebo paranormální romance, i když tyto žáry taky "můžu" :D. 
Je mi to bližší, když se příběh odehrává ve světě, kterému rozumím, a ve kterém jde většinou hlavně o vývoj postav, jejich myšlení a názorů, které pak ovlivňují příběh :). Tedy aspoň poslední dobou :). 




Moje konečné dojmy z knihy:
Tak jsem si na psaní tohoto odstavce počkala přes noc, abych věděla, co to se mnou udělá. Protože i když je to "jenom" romantická oddechovka, hezky po částech mi rozebrala moje názory na sebe samu a přeskládala je zpátky :D. 
A zní to strašně divně, když se snažím psát hlubokomyslnější věty do recenze o knížce, která na to vůbec, ale vůbec nevypadá, jenže mně přijde, jako by to bylo to správné, co o této knížce psát. 
Je to, jako by ta knížka vychovávala, motivovala a ukazovala správné cesty náctiletým, ale tak, že to nepoznáme. Jenom si řekneme, že to byla zase jednou rychlá romanťárna, a ta knížka nám přitom jemně podstrkuje správné názory na svět. 
Ehm. Jo, zní to divně.


Abych se z toho nějak vymotala - děj druhé poloviny knihy je opodstatněnější, skoro důležitější a také tak 
nějak méně veselejší, i když knížka i tam zůstává vtipná :). 
Jeane zase pro jednou nebyla ubrečená, ani naprosto hloupá hlavní hrdinka. Byla to hodně promyšlená postava a klidně bych si ji dokázala představit, jak ji potkám na ulici a všichni se za ní otáčejí, kvůli tomu, co má na sobě :). 
No, a Michael měl taky něco do sebe. A k tomu byli oba ještě dostatečně reální a ne úplně dokonalí, což mi na postavách taky často vadí :). 

A ještě bych málem zapomněla - Nemožná holka je geniálně napsaná! Sarra Manningová má neskutečný vypravěčský talent a asi poprvé za celý život, mi nevadilo, že se v knížce střídají pohledy Jeane a Michaela - naopak, líbilo se mi to :). Bylo krásně poznat, kdo vypráví kterou kapitolu (no, oni se vlastně přesně střídají, ale o to nejde...) a rozhodně není důvod se bát, že si spletete vypravěče :).

Proč byste si měli knihu přečíst: 
Protože je to strašně vtipné, milé, chytré a přečtete to hodně rychle. Taky proto, že kdyby se vám to nelíbilo, tak vás může utěšit, že jste nad tím nestrávili tolik času (- uznávám, hloupý důvod :D). A proto, že tahle rádoby "recenze" nedokáže vystihnout podstatu knížky, takže si to budete muset přečíst, abyste pochopili :D. 

Moje hodnocení:
10/10

Když už jsem u toho, tak bych se asi měla zmínit, že přecházím na systém "bodování" od jedné do deseti. Ne, že by mi pět hvězdiček bylo málo, ale bojím se, že bych se začala ve velkém uchylovat k půlení hvězdiček a přijde mi lepší jich potom dát nepůlený počet z deseti. 
No, asi jsem to moc neosvětlila, tak to když tak berte jako fakt :D. 

A mějte se nádherně, užívejte už nadcházejícího jarního počasí a jo, vím, že takovéhle věci se do recenzí nepíšou, ale já jsem začátečník a prostě jsem si nemohla pomoct :D.
Matty :).

4 komentáře:

  1. PFFffffffff.. 10/10? Really? :D :D Už jen ta obálka mi bohatě stačí. :P Není kniha pro mě! A po tvé recenzi jsem si zcela jistá! :D :D Vůbec jsem nevěděla, že něco takového existuje, hoho.. Každopádně se této knize radši vyhnu, protože, i přestože se točte asi fakt rychle, mám pocit, že bych tomu nevěnovala ani deset minut. :D

    btw. Vůbec nepomáháš mému proti-sladkým-knihám-bojuji projektu! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D :D No, už když jsem to četla, tak jsem si říkala, že to je asi prototyp "knížky přesně ne pro tebe" :D.
      Já tyhle knížky vcelku ráda, když to není něco jako Wicca :D :P.
      A neboj, ještě budu psát na Wiccu tu recenzi, to by snad do proti-sladkým-knihám-bojuji projektu šlo, ne? :D
      Ale potom to zase asi něčím poruším - i když teď čtu Krvavou cestu, a tam sice romantika je, ale jinak to není ohledně "sladkosti" knížky zas tak zlé. A zatím se mi to líbí :).
      A jak na to teď s větším odstupem koukám, tak máš asi pravdu - s tím 10/10 jsem to asi trochu přehnala...9 by asi stačilo, ale už je mi hloupé to měnit :).

      Vymazat
    2. Ty sis na mě vzpomněla u čtení? - nevěřím! :D :D

      Hele, na recenzi Wiccy jsem fakt zvědavá, doufám, že si na ní smlsneš aspoň tak jako já! Děsně-děsná kniha! :)

      Já to taky pravidelně ruším, ale vždycky se to snažím něčím vyrovnat. V této době se takovým knihám člověk (holka) už asi nevyhne..A Krvavá cesta byla moc fajn! :) Mám ráda Jacka i Sabu, navíc je to příběh, který MÁ smysl, takže tak!

      Musíš si uvědomit jednu věc, jinak to mezi náma nebude fungovat, já mám vždycky pravdu. :D :D :D

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)