pátek 24. ledna 2014

Recenze: Nepolepšitelné děti ze sídla Ashton: Tajemné vytí - Maryrose Woodová

Anotace: O velmi zlobivých dětech se žertem říká, že je vychovali vlci.A naše nepolepšitelné děti opravdu vychovali vlci! Když byly nalezeny v lesích poblíž sídla Ashton, brzy se ukázalo, že to nejsou jen tak obyčejné dětičky: Alexander své sourozence usměrňuje jemným hryzáním, Cassiopea kouše a štěká, až běhá mráz po zádech, a Beowulf se honí za veverkami s hbitostí, při níž se tají dech.Slečna Penelope Lumleyová ale naštěstí není žádná tuctová vychovatelka. Patnáctiletá absolventka Swanburnovy akademie pro nadané dívky z chudých rodin přistupuje k novému zaměstnání se vší zodpovědností. Než ale může začít s latinou a zeměpisem, musí děti napřed odnaučit zvířecím návykům.Celé sídlo Ashton je obestřeno záhadami. Kdo vůbec jsou ti tři malí divoši a jak je možné, že donedávna žili v lese? Proč starý kočí Timothy číhá za každým rohem? Podaří se Penelopě děti zvládnout a učinit z nich společenské tvory dřív, než lady Constance uspořádá slavnostní bál? A co je to proboha šotyš? Odvážná Penelope se v prostředí plném záhad neztratí, neboť i její původ je zahalený tajemstvím. Jak kdysi prohlásila Agatha Swanburnová: „Věci se mohou dít z nějaké příčiny, to ale ještě neznamená, že ji pokaždé známe.“

Originální název: The Incorrigible Children of Ashton: Mysterious Howling
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 208

Jak jsem se ke knize dostala:
Přes spoustu kladných ohlasů a definitivně jsem se odhodlala si Nepolepšitelné děti přečíst až po několika recenzích od "dospělých". Bála jsem se, abych si nepřipadala moc divně, když čtu dětskou knížku, ale nakonec mi to vůbec nevadilo :).

Něco málo o ději:
Patnáctiletá Penelopa Lumleyová právě dokončila Akademii A. Swanburnové pro nadané dívky z chudých rodin a přijíždí na sídlo Ashton, kde má dělat vychovatelku třem malým dětem. Brzy po příjezdu, ale zjistí, že tyto děti nesjou tak úplně normální děti. Chovají se totiž jako vlčata, nerozumí angličtině - vydávají pouze hrdelní zvuky a honí se za veverkami. Lord Ashton je totiž před několika dny našel v lese a podle pravidla "Kdo to najde, toho to je." se rozhodl, že si je nechá na sídle a bude je ukazovat jako zábavní akci svým přátelům z klubu. 
Penelopa je ale dívka z Akademie Agáty Swanburnové a takové dívky jsou soběstačné, cílevědomé a odvážné. A také má ráda zvířátka, takže výzvu převychovat tato "vlčata", ač původně s obavami, přijímá.
Na konec se ukáže, že práce s Kasiopeou, Alexandrem a Beowulfem není zas tak zlá. Děti se rychle naučí rozumět lidské řeči a až na občasné incidenty s veverkami, je Penelopa se svým novým zaměstnáním spokojená. 
Jediný zádrhel nastává, když se paní domu, Lady Konstance, rozhodne, že na Vánoce uspořádá bál. Je potřeba naučit "Hrozné", jak dětem říká Lady a její manžel, slušnému chování, pravidlům etikety a  zdvořilé konverzaci. Také Lady požaduje, aby je jejich vychovatelka naučila tančit šotyš, ačkoli Penelopa netuší, co to vlastně je. S tím vyvstává mnoho problémů - co, když Hrozní způsobí na bále poprask? Co, když potom Penelopu propustí? A co, když nebude Lady Konstance s Penelopinou výukou spokojená, propustí ji a děti pošle do sirotčince? To a mnoho dalších starostí se honí Penelopě hlavou, přesto se ale nadále řídí motty Agáty Swanburnové, zanechává chladnou hlavu (tedy většinou) a snaží se vše vyřešit. 


Moje první dojmy z knihy:
Ano, je to dětská knížka. Ale ne jen tak ledajaká. Ve výrocích Agáty Swanburnové je spousta pravdy, Penelopa je neobvykle inteligentní a sympatická hrdinka a roztomilá malá Kasiopea zaujme snad každého :).
Knížka má málo stran a je napsaná čtivým stylem, bezvadným i pro mladší čtenáře, já číst tohle mladší, jsem uchvácená (jako bych nebyla i tak :)). Je to pohodové čtení a příjemný oddych od nadpřirozeného/dystopického/sci-fi světa, ale zároveň se to nečte dlouho, takže se do nějaké té dystopie nebo třeba klasiky můžu zase pustit.

Moje konečné dojmy z knihy:
Na začátku jsem si říkala, jak to bude divné, až s touhle knížkou pojedu autobusem. Ale vlastně mi to vůbec nevadilo. Radši si přečtu skvěle napsanou knížku pro děti, než třeba Upíří deníky (Fanouškům se omlouvám, ale mně se to moc nelíbilo...). Co se týče děje, určitě si přečtu další díly, protože se žádná záhada vlastně vůbec nevyřešila :D!. Jsem vcelku napnutá, hlavně, co se týče původu dětí a vlastně i původu Penelopy...I když, kdo je vlastně podivný starý Timothy, nebo kdo vydával tajemné vytí (Název knížky to dokonale vystihuje.) za zdí na půdě, by mě také zajímalo ;). 
Vážně, nikdy jsem nečekala, že by mě dětská knížka takhle bavila, ačkoli věk na ni ještě docela mám - Penelopa přeci taky četla dobrodružství o poníkovi Deštíkovi a to byla o rok starší ;). Jenže to je asi dané tou dobou... 

Proč byste si měli knihu přečíst:
Protože mi přijde dobré si občas přečíst dětskou knihu, ať už vám je deset, sedmnáct, třicet nebo padesát. Mnohdy je v nich více pravdy a moudrých slov, než v knihách pro dospělé. 
Jé, a málem bych zapomněla - tahle knížka má tak krásnou obálku a ilustrace!

Moje hodnocení:
Doufám, že to nikomu nebude připadat moc, ale ve srovnáními s dětskými a vlastně i některými "dospěláckými", nemůžu hodnotit méně :).
5 hvězdiček 

Matty.

2 komentáře:

  1. Teď jsem si všimla, že jsem celý ten článek četla a komentář nenapsala! Četla jsem ho hned, jak si ho napsala. Asi to bylo v práci, tam komenty moc nepíšu, protože nejsem přihlášená :D
    Každopádně, máš moc dobrou recenzi. I když jsem o knížce ještě neslyšela, tak to zní zajímavě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :). Nic se neděje - nikdo není povinen mi komentovat články, už jenom, že jsi to četla, mi dělá radost :) :D.

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)