středa 1. ledna 2014

Naše knižní blogosféra aneb "Kam se ztratila originalita?"

Ahoj,
tak Vás vítám v novém roce a přeji, aby se Vám všechno povedlo, hodně štěstí, zdraví a přečtených knih :).
Už už jsem chtěla napsat, že nejspíš začnu s projektem "Týden s knížkou", ale nebyla jsem tak úplně rozhodnutá a najednou jsem narazila na tenhle článek.
Vážně doporučuju si ho přečíst všem knižním a komu se bude chtít, tak i jiným blogerům. Je v tom mnoho pravdy a víc jí je možná ještě v těch komentářích.
No a kdo si přečetl alespoň prvních pár odstavců, pochopil, proč se mi okamžitě přestalo chtít psát Týden s knížkou. Když jsem totiž dočetla tenhle článek, zůstala jsem docela znechucená. A nevykládejte si to mylně, zůstala jsem znechucená nad sebou. A taky nad naší knižní blogosférou.
Jistě, naše knižní blogosféra čítá mnoho blogerů a já jsem tu ještě krátce, abych mohla cokoli hodnotit, ale přijde mi, že autorka výše zmíněného článku má pravdu v tom, že všechny tyhle knižní blogy jsou si strašně podobné.
Kecám.
 Ne všechny, najdou se výjimky. Ale nejspíš většina... a já si promnula oči a zjistila, že přesně té šabloně nezajímavého knižního blogu, který je pořád o meme, o challengích a giveawayích se ten můj začíná nebezpečně podobat.
Jednou z vlastností, kterou jsem vždycky chtěla mít a v realitě se o to snažím, i když to tak nevypadá je být vždy neutrální. Nebo ne vždy, protože mít svůj vlastní názor je další vlastnost, kterou bych chtěla mít, ale tak aby byly tyhle dvě věci vyrovnanější. Nerada se přikláním na něčí názor, protože ta druhá strana mě pak většinou začíná nenávidět, a tak se snažím mít svůj vlastní názor - tak nějak neutrální.
Bojím se, že po tomhle článku mě každý kdo kdy navštívil můj blog začne upřímně nenávidět, že tady kritizuji naši blogosféru, a tak se snažím tohle napsat co nejobjektivněji a přesto s mým názorem, že pisatelka onoho článku má pravdu. A snažím se naši blogosféru moc nekritizovat (což se mi nedaří...).
Tenhle článek se mi píše strašlivě těžce, ale napsat jsem ho musela. Samozřejmě nebudu teď hned kvůli tomu článku měnit celý svůj blog, zvláště, co se týče vzhledu, který, když se nad tím zamyslím, tak vlastně je šablonovitě okopírovaný z jiných blogů - jak uvádí autorka článku, ač jsem se (marně) snažila o originalitu...
No a už zase plácám prázdnou slámu. Takže, co jsem chtěla hlavně zmínit v tomhle článku:
Tenhle blog bude pořád o knihách,
ale ne jenom o nich,
doufám.
Chtěla bych být originální, tak uvidím, co se s tím bude dát dělat. Ono se to totiž říká lehce a praxe pokulhává.
No, na závěr bych řekla, že doufám, že jsem Vás moc neodradila od mého blogu, přesto, že jsem právě zdrbla sama sebe a knižní blogy obecně.
Knižní výzvy normálně zůstávají, protože mi přijdou opravdu užitečné a recenze budu rozhodně pořád psát, ať už se to někomu líbí nebo ne, ale jsem vyléčená z velkého množství meme a podobných věcí.
Je možné, že třeba někdy najdu nějaké, které se mi bude líbit a bude užitečné natolik, aby to čtenáře bavilo, a aby to bavilo i mě.
A taky bych chtěla zmínit, že knižní blogy, které pravidelné sleduji a mám je opravdu ráda nezahrnuji do těch "stereotypních" blogů, protože jsem si také uvědomila, že ony blogy se mi vlastně líbí proto, že jsou originální a jejich autoři dokážou napsat výborné články i o jiných věcech a ne jen o knihách :).
A pokud máte kdokoli chuť se k tomuto tématu vyjádřit, budu jedině ráda, protože by mě zajímal názor i někoho jiného - jak na zmíněný článek, tak na knižní blogosféru :).
Matty.

8 komentářů:

  1. Jelikož stejně nemůžu spát, tak ti teda sdělim svůj názor :)) Podle mě na to, aby si člověk vytvořil originální, úžasný a krásný blog, potřebuje mít nějakou zručnost, ať už v oblasti webu nebo manuální práce. A jelikož je spoustu lidí, co touží po blogu, knižním nebo jiném, a tuhle zručnost nemají, musí kopírovat od jiných bloggerů, kteří jsou prostě zručnější. Ne všichni dokážou stvořit článek nebo meme, který zaujme a díky němuž se na blog budou čtenáři vracet. A nebo se prostě bojí, že jejich nápad bude propadák... Potom vznikají všechny tyhle blogy "na jedno brdo."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že já jsem zas jednou něco napsala :D. Ale řekla jsem si o to, tak to teď mám, nebudu se vymlouvat...Když mně právě přijde, že se lidi strašně bojí to zkoušet - nové věci, nové články. Neříkám, že já se nebojím, kdo by se nebál? Ale napsala jsem tenhle článek a teď si to taky sním...
      Zase je fakt tohle: Některé blogy, které kopírují a jsou postavené na tom, co vymyslel někdo jiný a mají recenze stejné jako všichni ostatní, mají kolem 150 pravidelných čtenářů - zhruba - ty známější. A já se snažím, aby "obsah těhle stránek byl kvalitnější" - což se mi nedaří, protože nejsem příliš zručná a mám dva pravidelné čtenáře (ze kterých denně skáču radostí do stropu :D). V tom máš pravdu...No, asi skončím tím "vzdávám se", ať si každý píše, co chce, protože já jsem blogové "škvrně" a moc nemám co do toho kecat :D. Berme to s nadsázkou :), napsala jsem článek, mám na to názor a ty máš na to taky názor a jsme lidi, a tudíž ty názory nemusí být stejné ;).

      Vymazat
  2. Popravdě nevím, jak se k tomuhle vyjádřit, abych dávala smysl.
    Na jednu stranu máš pravdu, knižní blogy jsou si teď až nebezpečně podobné. Často je to tím, že se objevují recenze na stejné knihy. Když jsem začínala, a že je to teprve nedávno, tak jsem taky doufala, že budu originální. Jenže jakmile začneš sledovat ostatní blogy, je jasné, že sem tam se inspiruješ, líbí se ti recenze, tak si tu knihu přečteš taky. Nesleduj ostatní okolo a možná se ti povede být originální, ale stejně to v sobě ještě musíš mít.
    Ono originalita je stejně zvláštní slovo. V dnešním světě jí jen těžko najdeš, zvlášť když (skoro) všechno už bylo řečeno/napsáno/použito/whatever.
    Máš pravdu, nikdo by ale neměl být neutrální. Buď se ti to líbí nebo se ti to nelíbí, nemá cenu se plácat mezi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlastně souhlasím - s těmi recenzemi je to začarovaný kruh - sleduješ blogy, vidíš kladné recenze, přečteš si to a napíšeš recenzi :). To chápu, taky píšu recenze na knížky, které jsou hodně recenzované, většinou právě proto, že jsou hodně a kladně recenzované, ale nevím...něco mi v té naší blogosféře chybí...možná právě to umění podat tu recenzi, i když je stopadesátá na tu samou knihu, neobyčejně (už jsem se zase chtěla ohnat slovem originálně)...
      Máš taky pravdu v tom, že je to v dnešní době těžké, být originální :).
      A taky je těžké rozeznat, co je dobré a co ne...často to splývá. Ale je fajn, když lidé vkládají do svých článků osobnost. Jako ty :), mám ráda tvoje články, protože, nevím proč, ale vidím v nich tvoji osobnost. Měla bych dávat pozor, aby to nevypadalo, že říkám, že tě znám...Jen mi tvoje články a recenze přijdou osobité :). V dobrém samozřejmě...Ale co já vím, těžko posoudit, jestli je můj názor špatný, neutrální, nebo dobrý...

      Vymazat
  3. Parádní článek, se vším samozřejmě souhlasím. Je fakt, že být originální je dneska těžké, to ale neznamená, že je to nemožné a že se prostě přestanu snažit a budu kopírovat.
    Je opravdu zvláštní, že jsem obě napsaly defacto to samé, asi prostě to jsou první známky revoluce. Jsme první vzbouřenci, kteří se odmítají podrobit blogovému režimu a chtějí si jet to svoje. Asi na to napíši dystopii :D

    OdpovědětVymazat
  4. Ja akože rozumiem tomu všetkému.. a kúsok som o tom napísala svoj názor. Ale ako môže niekto povedať že proste sa ten tvoj blog podobá na všetky ostatné? Veď pridávaš si na blog to čo sa tí páči a nie to čo by na blogu malo byť, alebo čo je in.
    Ak ráz chceš mať na blogu rôzne výzvy, a meme atď tak by si si to proste mala dať. A po tom článku ak sa ti to už nezdá tak dobré .. tak si to snaž vykompenzovať niečím iným.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, mně právě prišly i dřív některé ty meme divné - taky jsem je sem nedávala, ale až pak jsem si uvědomila, že to vlastně byly takové věci beze smyslu - jako třeba každé úterý zveřejníme jednu knihu, kterou si přejeme, asi je to pro někoho fajn, však jestli někdo chce, tak ať si to na svůj blog dává, o tom žádná, ale mě to nebavilo ani číst ani psát a připadala jsem si trochu jakože: Hm, já nemám na blogu spoustu meme a nebaví mě to, co když mě kvůli tomu nebudou brát? Ale pak jsem si přečetla ten článek a řekla si, že jak píšeš ty, proč bych to sem měla psát, když mě to nebaví a tak ať si to pak tedy píšou i ti, co to mají naopak...Jen to asi baví většinu knižních blogerů...
      Ale jak jsem psala, třeba výzvy na rok 2014 mi přijdou fajn, protože to motivuje ke čtení :), nebo třeba I´m obsessed with...kam, člověk nemusí psát jen věci o knížkách, ale čtenář se naopak dozví něco víc o autorovi, takové věci jsou fajn :).
      Doufám, že jsem ten tvůj komentář pochopila správně :D.

      Vymazat

Veškeré komentáře mi dělají obrovskou radost a snažím se na všechny odpovídat. :)