neděle 22. prosince 2013

BZRK - recenze

BZRK - Michael Grant

Anotace: Nano. Svět uvnitř lidského těla, svět v mase, svět mezi nervovými zakončeními. A v něm se odehrává bitva mezi těmi, kdo chtějí ovládnout lidskou mysl, a těmi, kdo jim v tom chtějí zabránit. Mezi nimi jsou i Noah a Sadie, jejichž blízké zničil boj o moc, který vedou bratři Armstrongovi, podivná Dvojčata, která touží ovládnout svět a vytvořit utopickou společnost bez konfliktů a válek, bez hladu a strádání. Jenže jak vést válku v nanosvětě, kde stačí šikovně „předrátovat“ pár nervových spojení a z člověka je rázem jen loutka? Strhující thriller, který balancuje na tenké hranici mezi realitou a šílenstvím.
Originální název: BZRK
Nakladatelství: Cooboo
Počet stran: 336
Série: BZRK, 1

Jak jsem se ke knize dostala:
Ano, zajímavá volba na vánoční čtení, ale stálo to za to. BZRK mám půjčený od Anee a chystala jsem se na něj už hodně dlouho a to je také jeden z důvodů, proč jsem ho četla - abych ho mohla co nejdřív vrátit (což jsem sice nestihla do Vánoc, ale aspoň mám dobrý pocit z toho, že už to mám přečtené...). Věděla jsem, že Cooboo něco takového vydalo, ale ke přečtení jsem se odhodlala, až když si BZRK koupila Anee a když si ho pochvalovala a měla absolutní pravdu.
Byl by hřích si něco tak dokonale vymyšleného nepřečíst!

Něco málo o ději:
Všechno důležité je vlastně řečeno v anotaci a mně najednou vypadlo všechno, co jsem chtěla napsat. Celý příběh začíná dost podivně, ale od čtení to neodradí (to spíš až druhá kapitola, pokud vůbec). Náš hrdina Noah totiž jde navštívit svého bratra do blázince, kde Alex - Noahův bratr  neustále opakuje slova jako Nano, Broučák nebo Berserk. Noah netuší, co to všechno znamená a má za to, že jeho bratr prostě blouzní, i když je podivné, jak rychle se z vyrovnaného, normálního člověka stane blázen.
A dál se setkáváme se Stonem a Grayem, kteří jsou normální lidé letící letadlem. Až na to, že ono letadlo brzy začne padat a tady se již dostáváme k barvitým popisům půlení těl a odlétávání částí těl lidí, kteří poklidně sledovali zápas, dokud do jejich tribuny nenabouralo letadlo.
A z jiného pohledu, z tribuny, tohle všechno sleduje Sadie. Ne tak úplně shodou náhod sestra Stonea a dcera Graye.
A takhle začátek pokračuje dál. Setkáme se s Nižinským, Burnofským, Broučákem, Vincentem. A každý z nich má svůj vlastní příběh...nebo vlastně ne??

Moje první dojmy z knihy:
Ze začátku mi to připadalo strašně zmatené, ale zároveň mě to šíleně bavilo a okamžitě chytlo. Proto zmatené myslím spíš jako, že jsem si musela vypsat postavy a udělat z nich jakýsi "graf", protože už jsem nevěděla, kdo má spojitost s kým :D. Ale to bude spíš mnou, každý člověk s trochu lepší pamětí (jako třeba Anee), by to zvládl levou zadní. No a když jsem se zorientovala, byla to už jenom jízda - a to hodně rychlá. Na každé stránce se něco dělo a já si skoro ani nevšimla, že je těch 336 stran za mnou. Děj je v kapitolách vyprávěný pokaždé někým jiným a je to neskutečně poutavé, když jsem věděla, kde se co děje skoro najednou, než když děj vypráví jenom jedna otravná hrdinka. A ještě lepší to bylo o to, že postavy jsou tady zajímavé a každá má svůj nějak vyhraněný charakter, což nechápu, jak se autorovi za těch nemnoho stran povedlo, když postav opravdu nebylo málo.

Moje konečné dojmy z knihy:
Moje konečné dojmy se moc nezměnily ani po pár dnech od dočtení, jenom jsem si uvědomila jak je tahle kniha geniální a jak geniální musí být Michael Grant, když dokázal něco takového napsat, ba víc - vymyslet. Když jsem BZRK četla, vůbec jsem si neuvědomovala do jaké hloubky sahá promyšlenost celého Nana. Řekla bych, že jenvysvětlit jak to celé funguje a popsat tamní svět by vydalo na celou knihu a autorovi se povedlo do celého toho popisu zároveň zakomponovat poutavý akční děj. A nebo, že by do děje zakomponoval popis?

Proč byste si měli tuhle knihu přečíst:
Protože to je geniální dílo a neskutečně poutavý příběh. Protože to má skvělou obálku. Protože se vám při čtení bude chtít střídavě zvracet, řvát a brečet a smát se.
Jo a taky asi proto, že to za to jednoduše stojí :).