úterý 29. října 2013

Rebelové věčnosti - recenze

Rebelové věčnosti - Gerd Ruebenstrunk
CooBoo

Anotace:
Co když věčnost zmizí jediným mrknutím oka?
Nadnárodní korporace Tempus Fugit dosáhla nemyslitelného – dokáže obchodovat s časem. Chcete koupit nebo prodat deset let života? Nebo rovnou celý? Věčný život se zdá na dosah. Ale je tato převratná technologie skutečně tak bezpečná, jak tvrdí Tempus Fugit? Nebo jsou všechny ty podivné události, které se dějí po celém světě, důsledkem zahrávání si s časem a tím i celým vesmírem a dříve či později uvrhnou svět do chaosu, jak tvrdí tajemná organizace Rebelové věčnosti?
A jak s tím vším souvisí Willis, který se o nic z toho nezajímá a pouze se raduje z právě získané svobody a vlastního bytu? Nakonec si však i on bude muset vybrat jednu ze znepřátelených stran. A rozhodně to nebude lehká volba, protože věci nejsou takové, jakými se zdají být…

V Rebelech věčnosti se ocitáme ve světě, který je skoro jako ten náš. Nemáme tu nějaké přílišné vymoženosti krom toho hlavního - obchodování s časem, a potom trochu lepších počítačů a technologií. Na začátku děje se seznámíme s Amandou Reizsovou, ale protože se jedná pouze o nahlédnutí do děje před 18 lety, moc nám to neřekne. Hned poté se setkáváme se třemi hlavními postavami. V druhé kapitole potkáváme Valerii, dívku která šla prodat několik let svého života, aby měla peníze na léčbu její matky. Hned v další kapitole se objevuje Karelie, žena, která vlastní soukromou detektivní kancelář a v následující kapitole kurýr Willis.

Musím říct, že tenhle začátek o třech postavách a jedna událost vyprávěná ze tří pohledů mě naprosto okouzlila a hned potom jsem věděla, že si tohle chci přečíst celé. Další věc, která se mi strašně líbila, bylo vyprávění z pohledu Willise - knížka je sice vyprávěná v er formě, ale hlavně z Willisova pohledu a právě to mi přišlo jako asi největší plus celé knížky, protože neříkám, že knih vyprávěných z klučičích pohledů je málo, ale hodně taky ne.

Hlavní zápletka se točí okolo obchodování s časem a nebudu vám lhát, nějaká ta kvantová fyzika se tam také objeví. Tím ale nechci odradit nikoho, kdo stejně jako já rozumí kvantové fyzice asi stejně jako goniometrickým funkcím (omluvte to, jsem teprve v kvartě...), protože toho v knížce není tolik a jen v základním měřítku. V důsledku obchodování s časem se totiž na světě dějí "nehody". Muži nepoznávají své manželky, domy najednou stojí na druhé straně ulice a podobné věci.

Tento problém nás provází celou knihou, ale na začátku jsem vůbec nechápala jak to může zapadat do děje, protože podle začátku bych řekla, že to bude o něčem naprosto jiném. A tím se dostáváme k dalšímu z nesčetně mnoha půvabů této knížky - nepředvídatelnost. Téměř nikdy jsem nebyla schopná si domyslet, co se stane a tak jsem se jenom nechávala unášet proudem akčních scén, kterých je v knížce nemálo.

Poslední z mých opěvných ód na tuhle knížku je vztah mezi Willisem a Valerií. Není to žádná láska na první pohled, protože tihle dva jsou si prostě jen sympatičtí a až postupem času si uvědomují, že k sobě možná cítí víc než jenom náklonnost. I tak se ale kvůli rychlému spádu v ději nedočkáme vlastně ničeho. Ale řekla bych, že právě to "nic" je na tom nejlepší.

No a na závěr bych chtěla tuhle knížku doporučit všem, kdo mají rádi akční knihy a zápletky, které se točí okolo času. Hned, když jsem se dozvěděla, že Cooboo bude vydávat něco, co se točí okolo obchodování s časem, bylo mi jasné, že si k tomu nějak najdu cestu a knihovnice, která se rozhodla do téhle knihy investovat mi to už jen ulehčila.
A že to stálo za to!
                                                Matty.