Divergence (Veronica Roth) - recenze

Jedna volba
určí tvou víru
Jedna volba
předurčí tvou oddanost - navždy
Jedna volba tě změní!
Stručný děj:
Hlavní hrdinka knížky je šestnáctiletá Beatrice, která žije v Chicagu v budoucnosti. Chicago je oplocené velké město a nikdo netuší, co je za hranicemi a možná to a ni nechce tušit. Město přežívá pomocí systému frakcí, kterých má pět. Zde se naskýtá otázka, jestli to spíše nejsou ty frakce, které řád města ničí, ale vraťmě se k ději. 5 frakcí - Neohroženost, Mírumilovnost, Upřímnost, Odevzdanost a Sečtělost. Lidé se rodí do určitých frakcí, ale i tak mají ve svých 16 - ti letech možnost rozhodnout se, kam chtějí patřit - většina zvolí mateřskou frakci. (No chtěli byste bez pádného důvodu opusit rodinu, přátele a přizpůsobit se úplně novému způsobu života??). Beatrice má tedy nyní možnost vybrat si. Obřadu volby předchází talentové testy - to je simulace, podle které dostane každý doporučení pro určitou frakci. Ano, člověk se může rozhodnout i jinak, protože talentové zkoušky mohou rozhodnutí ovlivnit, ale nemusí.

Tady bych měla skončit, protože zde nadchází nejdůležitější část snad celé trilogie a kdybych ji prozradila, nestálo by za to ji číst. Jediné co vám povím, je, že jestli jste jako já, tak vás...no překvapí její rozhodnutí a ještě více výsledky jejích talentových zkoušek.

Můj názor:
Knížku jsem několikrát viděla v různých knihkupectvích a hodněkrát na stránkách COOBOO (ach, moje oblíbené nakladatelství...), ale byla jsem k ní skeptická, protože mi přišla přeceňovaná ("Copak může být nějaká knížka fakt tak skvělá?!?"). Jenže když už jsem opravdu vůbec neměla co číst, naskytla se tu možnost přečíst si ji, a tak jsem si ji (sice s hlavou plnou předsudků a skepticismy, ale přece..) půjčila z knihovny. No, kdybych tu měla rozepisovat, jak mě příběh pohltil, jak jsem měla pocit, že větší výpadek mého mozku jsem nezažila, když jsem si myslela, že to bude další příšerná slátanina typu Mayské proroctví (můj názor...), nebo jak jsem si ji nakonec prostě musela koupit, byla by to kniha sama o sobě. Faktem tedy ale je, že Divergence se umístila na prvním místě mého žebříčku knih a její pokračování - Rezistence, je úplně stejně skvělé (ale o tom jindy..).

Postavy:
Beatrice - milá, malá dívka, která si vůbec není jistá tím, kdo vlastně je a kam vlastně patří. Je mi hodně blízká smyslem rozhodnout se a neuhnout z cesty a nevím proč, ale představovala jsem si ji vždycky jako brunetku - ačkoli má být bolndýna...

Čtyřka - každému jistě rychle dojde, že to není jeho pravé jméno, to tu ale prozrazovat nebudu, protože, to je něco co mi přišlo úplně skvěle vymyšlené a scéna, kdy se ho Beatrice dozvídá, je také dokonalá :). Když odbočíme od jména, je to naprosto suprovej kluk, jak vzhledem, tak povahou. Nechápu jak jsem mohla mít nějakou mužskou postavu radši... :3

Christina - skvělá kamarádka, umí rozesmát a i když to vypadá, že se k Beatrice otočí zády, neudělá to a zůstane prostě fajn.

Will - bezva kluk, myslím, že neprozradím zas tak moc, když napíšu, že si myslím, že jim to s Christinou fakt sluší, teda spíš slušelo, ale to už zase prozrazuju moc...Je milej, hodnej, ochotnej bránit své přátele.

Eric - od prvních kapitol hajzl, chlap, kterej vás nechá zastřelit, protože se mu chce...Při čtení jsem měla chuť mu zakroutit krkem...

Další postavy jsou důležité spíš v Rezistenci takže o těch později.

Celkové hodnocení 5/5.

Oblíbená část:
 Znovu se podívám do jámy. Na bledých rukou mi vyskáče husí kůže a udělá se mi špatně. Jestli neskočím teď, neskočím nikdy. Ztěžka polknu.
Nemyslím. Prostě se zhoupnu a skočím. Vítr mi sviští v uších, země se mi řítí vstříc, je čím dál větší, čím dál mohutnější, nebo se spíš já řítím k zemi a srdce mi buší tak rychle, až to bolí, a každý sval v těle se mi napíná a síla zemské přitažlivosti s sebou táhne i můj vzpouzející se žaludek. Obklopí mě stěny skruže a ponořím se do temnoty.